Българският военен научноизследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ е близо до най-голямото изпитание по време на плаването си към Антарктида. Утре се очаква плавателният съд навлезе в протока Дрейк, между нос Хорн и остров Огнена земя.
Там постоянно духат силни западни ветрове, често достигащи 25-30 m / s, тоест индикатори за 10-точкова буря. Освен бурни ветрове, ситуацията в пролива значително се усложнява от айсбергите и плаващи ледове.
„Хубавото е, че преминаването през Дрейк ще стане точно към деня, когато сме го планирали – 11 февруари около обяд. Така
можем да избегнем втория циклон,
който има възможност да ни връхлети, предизвиквайки силно вълнение“, коментира командирът на кораба, к-н II ранг Николай Данаилов.
„Св. св. Кирил и Методий“ ползва няколко системи за следене на метеорологичните условия, получавайки и ежедневна прогноза от контраадмирал Марсело Тарапов от Военноморските сили на Аржентина. На борда на кораба е и к-н лейтенант Хуан Николау от ВМС на Аржентина, чиято цел е да подпомогне преминаването през пролива Дрейк и навигирането в полярни води.
Между 10:00 и 12:00 часа местно време на 11 февруари се
очаква нашият кораб да започне същинския си преход
през пролива Дрейк от точка, в която ще се намира на около 60 морски мили на траверс от нос Хорн – най-южната точка от континенталната плоча на Южна Америка. Оттам, отново в зависимост от скоростта, ще са нужни около 40-50 часа, за да се достигне о-в Кинг Джордж, който също е част от архипелага Южни Шетландски острови, към който спада и о-в Ливингстън.
Маршрутът откъм изток не е най-прекият към о-в Ливингстън, но е избран, тъй като директният подход ще свали осезаемо скоростта на „Св. св. Кирил и Методий“ вследствие на много силно вълнение и бордово клатене.
„Преди да отплава от Южна Америка към Антарктида
един кораб се нуждае от пристан,
където екипажът да може да вземе глътка въздух на земя преди да се впусне в дългата борба със суровите метеорологични условия в ледените води
Това заяви в интервю за БТА контраадмирал Марсело Тарапов.
„Важно е преди подобно действие да се слезе за няколко дни на сушата, тъй като антарктическата обстановка е враждебна. Не е най-добрата среда за човешкия живот. Хората, които работят на Антарктида се нуждаят от специфична подготовка и познания. Температурите са ниски, а ветровете – силни – това не позволява ежедневна работа на терен. Общо съм прекарал около 1000 дни на Антарктида и от личен опит мога да кажа, че да се бориш срещу времето там не е най-добрата идея“, каза той.
Контраадмирал Тарапов подчертава, че колкото и да е силен един кораб, то силата на морските стихии винаги е по-голяма и често трябва да се търси не най-прекия, а най-спокойния откъм бурни води маршрут.
„Плаването е като шахматна партия – трябва да следиш прогнозата за времето, да разчиташ правилно навигационните карти и, мислейки няколко хода напред, да успееш да избегнеш бурята“, добави той.
И припомни, че е водил множество детайлни разговори по темата с командира и старши помощник-командира на НИК 421, к-н II ранг Данаилов и к-н III ранг Муевски, и изрази убеждение, че „Св. св. Кирил и Методий“ и екипажът му са изключително добре подготвени за предстоящото си антарктическо начинание.
„Св. св. Кирил и Методий“ е на историческо първо плаване към о-в Ливингстън, за да подпомогне 31-вата българска антарктическа експедиция. Той тръгна от Варна на 27 декември.
Още любопитни новини – четете тук