БСП и „Обединени патриоти“ си размениха серия от обвинения този път – за ремонта на самолетите Су-25, но така и не стана ясно ще има ли сделка и на каква цена.
Първо БСП настоя сделката за ремонта на бойните самолети да бъде преразгледана. Социалистите я определиха като „пореден грабеж“, с който се погазва българския национален интерес и се пренебрегва парламента. От „Обединени патриоти“ нарекоха тези твърдения политическа атака срещу ВМРО и лидера й Красимир Каракачанов.
Атанас Зафиров постави под въпрос финансовата адекватност на сделката.
„Ние в никакъв случай не сме против ремонта и модернизацията на тези самолети. Искаме да знаем обаче, що за сделка е тази, която започва от 41 милиона лева, скача на 80 и в крайна сметка си стискат ръцете за 180 милиона и питам аз, що за сделка е това, в която милионите хвърчат с космическа скорост нагоре-надолу“ каза той. От партията не дадоха информация как са стигнали до тази цифра, а и сделката още не е сключена. Само няколко часа по-късно обаче зам.-военният министър Анатолий Величков обясни, че в момента се водят преговори с беларуската фирма, и цената няма да нахвърли 99 млн. лева с ДДС. Така той опроверга депутатите от БСП, които смятат, че се прави опит да се заобиколи парламента. Според Закона за отбраната поръчките на министерството над 100 млн. лева изискват санкция на парламента. Разходите над 50 млн. лева се одобряват от Министерския съвет.
Военното министерство пусна поръчката за ремонта на 14 самолета Су 25 с прогнозна стойност до 41 млн.евро без ДДС и покани само две компании – 558-ми авиационен ремонтен завод – Беларус и Обединена авиостроителна корпорация – Русия. В крайна сметка само беларуският завод подаде оферта, която изненадващо са оказа за около 310 млн. лева.
Въпреки всички обяснения обаче още не е ясно колко ще излезе бъдещата сделка, нито колко самолети ще бъдат ремонтирани по готвеното рамково споразумение. Според МО с решение на Министерския съвет сумата по рамковото споразумение може да нарасне най-много до 82.5 млн. лв. без ДДС. Офертата на беларуския завод за ремонта на 14 самолета обаче възлиза на около 310 млн. лева.
В същото време в документите по поръчката се посочва, че разминаването в цените не е проблем, тъй като възложителят не е обявил изрично, че посочената прогнозна цена е максимална.Според депутата от БСП Николай Цонков по казуса възникват редица въпроси, но един от най-важните е защо само една компания участва в поръчката.
Военният министър Красимир Каракачанов обясни, че са били поканени само две компании, тъй като според оценката на Военновъздушните сили само те са в състояние да се справят с поръчката. Руската компания въобще не е подала оферта.
В същото време според БСП поръчката може да се изпълни и в наскоро национализирания завод „Авионамс“.