Американските власти обмислят въвеждането на нови мита, както и повишаване на съществуващите върху вноса на редица стоки от Франция, Германия, Испания и Великобритания за общо 3,1 милиарда долара. Това, според съобщение на агенция „Блумбърг“, се казва в изявление на търговския представител САЩ, Робърт Лайтхайзър.
Агенцията отбелязва, че американските власти се готвят да въведат нови мита върху продукти като маслини, бира, джин и камиони, а също така искат да повишат митата за някои категории стоки като самолети, сирена и йогурт. В средата на март САЩ повишиха митата за самолети от Европейския съюз от 10% на 15%.
Кой ще пострада от новите мита?
Новите мита, посочва „Блумбърг“, биха могли да засегнат френските модни марки „Живанши“ и „Хермес“, както и групата компании LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy). Митата върху джин и бира значително ще увеличат цената на тези алкохолни напитки в САЩ, което ще се отрази негативно на британските и немските производители.
Плановете за въвеждане на нови мита са свързани с историческия спор между САЩ и ЕС относно субсидиите за „Боинг“ и „Еърбъс“. Арбитражът на Световната търговска организация в началото на октомври 2019 г. позволи на американските власти да въведат мита за почти 7,5 милиарда долара на страните от ЕС във връзка с това, че Европейския съюз не се е съобразил с решенията, взети от организацията по отношение на субсидиите на „Еърбъс“. Сред стоките, попадащи под 25-процентовите мита, което се прилагат от 18 октомври миналата година, е шотландското малцово уиски и някои видове дрехи.
В момента САЩ продължават преговорите с ЕС за сключване на търговско споразумение. Администрацията на Вашингтон заплашва да въведе мита и върху европейските автомобили, ако проектодокументът не я устройва.