След като миналата седмица се разбра, че парите на известния футболист Мартин Петров, в размер на 3,8 млн. лв., са били откраднати, а случаят мина незабелязано през медиите, днес Българската народна банка (БНБ) започва цялостна проверка на платежните процеси в най-голямата банка у нас.

От Булбанк съобщиха, че става дума за планова проверка, но ще бъде разгледан и конкретният сигнал на футболиста.

Футболната звезда сезира Софийската градска прокуратура за източени без негово знание 3,8 милиона лева от банковите му сметки. Той установил измамата на 18 август 2017 г. при посещение в клон на банката. Тогава разбрал, че трудовият договор на назначения му от трезора личен банкер Ирина Ч.А. е прекратен още преди 10 месеца. В този период обаче тя продължавала да предоставя на Петров информация за неговите сметки, депозити и операции.

Разбира се, той не знаел за „малката подробност“, че банковите новини и извлечения са фалшиви.

Вероятно след КТБ, това е вторият най-голям скандал в банковата система през последните години.

От централата на УниКредит Булбанк съобщиха още, че през второто полугодие на 2017 г. в кредитната институция е започнала и планова надзорна проверка за спазването на изискванията на Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС) и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.

Въпросната проверка обаче все още не е приключила.

В БНБ има специално звено – „Платежен надзор“, което има правомощия да предприема сериозни мерки срещу банки, които не спазват правилата за плащанията.

На трезорите могат да бъдат издадени задължителни указания, да се изиска промяна на процедури, да се възложи извънреден одит, а също дори да се забрани извършването на платежни услуги. Възможни са и по-тежки санкции.

Освен това, нормативната уредба позволява публичност на предприетите мерки, като в чл. 124, ал. 4 и чл. 125, ал. 3 от нормативния акт е записано, че „по преценка на БНБ прилагането на надзорни мерки може да бъде направено обществено достояние“.

Изискванията към банките и другите доставчици на платежни услуги са много сериозни, като защитата на клиента е гарантирана и в законодателството на Ес.

Банката е тази, която трябва да докаже, че е изпълнила коректно дадена платежна операция и че има съгласие на титуляра, става ясно още от отговорите на БНБ.

„Когато ползвателят на платежна услуга твърди, че не е разрешавал изпълнението на платежна операция или че е налице неточно изпълнена платежна операция, доставчикът на платежната услуга носи доказателствената тежест при установяване автентичността на платежната операция, нейното точно регистриране, осчетоводяването, както и за това, че операцията не е засегната от друг недостатък”, посочват още от УниКредит Булбанк.

Оттам допълват, че в случай на неразрешена платежна операция, доставчикът на платежни услуги носи отговорност пред клиента, освен ако платецът е действал чрез измама или не е изпълнил едно или повече от задълженията си по чл. 53 от ЗПУПС умишлено или поради груба небрежност.

Това означава, че ако не бъде доказано, че клиентът е действал чрез измама, банката ще трябва да възстанови парите му.

Скандалът с източването на огромната сума пари от банковата сметка на Мартин Петров удря тежко доверието на вложителите към българските банки и вероятно БНБ и Булбанк дължат подробен отговор как е могло това да се случи.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук