Бойко Борисов
На снимката: Бойко Борисов

Бойко Борисов хвърли бомбата (засега пиратка), като обяви, че правителството „Денков“ няма да се ротира с кабинет „Габриел“. Това само по себе си е новина, която не може да бъде подценявана заради уточнението, че ГЕРБ няма да свалят Денков. Всичко това е белег за първата голяма криза в управленския модел „Денков-Габриел“.

Изборът, от който редовното правителство зависи, е дали ГЕРБ ще предпочетат временно мнозинство с ДПС и „Възраждане“, прокарване на свои назначения в регулаторите, гласуване на някакъв бюджет и отиване на нови избори след това. Към момента изглежда, че Борисов е изкушен от тази алтернатива.

„Продължаваме промяната“-„Демократична България“ (ПП-ДБ) могат единствено да го накарат да направи своя избор публичен, като заплашат, че ще излязат от управлението. Оставката на професор Денков е инструментът, с който те могат да накарат ГЕРБ да се определи и да официализира отношенията си с ДПС и „Възраждане“.

По-доброто решение за България

Бойко Борисов има избор да остане в управляващия формат „Денков-Габриел“ и този избор е по-доброто решение за страната. А и за него самия. Последните социологически изследвания показват, че ПП-ДБ няма да се стопят като ИТН и други формации, а ще останат сериозна политическа алтернатива и след нови избори. Нещо повече: както стана пределно ясно, трудно и невъзможно е да се конструира каквото и да било управление без тях. Ако пък Борисов открито избере Пеевски и Костадинов като формални негови партньори, ПП-ДБ ще получат огромен електорален бонус, а не са изключени и сериозни граждански мобилизации срещу една корупционно-националпопулистка коалиция или партньорство.

Борисов има и легитимни аргументи

в сегашната ескалация на напрежението. Една грешка, която ПП-ДБ направиха, е брандирането на кабинета „Денков“ като „некоалиционен“ и като почти изцяло техен партиен, малцинствен кабинет. Това е грешка, защото на първо място брандирането е просто невярно. В парламентарното управление е важно мнозинството зад един кабинет. Ако в това мнозинство основна част са ГЕРБ, няма как те да не са и в управлението. Изпълнителната власт – правителството – в крайна сметка ще разчита на ГЕРБ за собствената си законодателна програма, за назначения и т.н. На второ място това брандиране е грешка, защото то не работи в интерес на ПП-ДБ. ГЕРБ получават извинение да се дистанцират от управлението и да са в много удобна позиция – от тях да зависи почти всичко, но да стоят отстрани и да критикуват. Тоест, да не носят отговорност.

Нещо повече: при това дистанциране ГЕРБ започнаха систематично да гласуват заедно с ДПС и „Възраждане“ против ПП-ДБ. Ясно е, че има

топла връзка между ГЕРБ, ДПС и „Възраждане“.

Възходът на националпопулистите на Костадинов се дължи основно на два фактора. Първо, ГЕРБ-ДПС си отглеждат „Възраждане“ като удобна опозиция и скрита парламентарна патерица. Второ, президентът Радев си ги отглежда пък за управленски партньор и идеен съмишленик.

При тези обстоятелства ПП-ДБ само ще спечелят, ако „обвържат“ ГЕРБ с повече коалиционни задължения. Това може да стане, като все пак се официализира реалното положение – на ротационно коалиционно управление. И, още по-важно, като се обяви ясен списък по законодателни приоритети и решения, които да бъдат взимани съвместно и солидарно от двете най-големи партии. Договореното от Денков и Габриел при съставянето на правителството би трябвало да бъде гръбнакът на една такава управленска програма.

И с тези подобрения обаче ще остане проблемът, че ГЕРБ и ДПС имат скрито мнозинство в този парламент, което може да бъде задействано кажи-речи във всеки един момент. Затова избирателите и симпатизантите както на ПП-ДБ, така и на ГЕРБ

трябва да са наясно още отсега

защо техните формации създадоха и подкрепиха правителството „Денков“.

Един бегъл анализ би показал, че този формат има предимства пред възможните си алтернативи. Затова е много важно ясно да се разкаже на хората какво могат и какво не могат да очакват от управлението:

Шенген

Това очакване е абсолютно реалистично и то вече е на път да бъде изпълнено. Фактът, че ПП-ДБ са основата на кабинета „Денков“, доведе до промени в позицията на Нидерландия. В резултат България и Румъния най-вероятно ще се присъединят към шенгенското пространство до края на годината – такива индикации вече се появиха в брюкселски медии.

Украйна и ЕС

България вече има алтернатива на амбивалентната политика на президента Румен Радев по отношение на войната в Украйна и ролята на ЕС. България ще помага на нападнатата страна с каквото може и ще го прави открито. И ще се държи като

партньор и съюзник

с партньорите и съюзниците си, без да се упражнява в путинско-суверенистка риторика.

Разумен бюджет

Бързо стана ясно, че внесеният от служебното правителство бюджет наистина е бил пропагандна завера срещу ПП-ДБ. В новия проект на Асен Василев бюджетният дефицит е свален до 3%, без да се увеличават данъци или намаляват социални разходи – дори и някои от прогнозите да са оптимистични, ситуацията е далеч от

„фалит на държавата“,

за който служебният финансов министър в един момент заговори. Инвестициите в инфраструктура също остават на рекордни нива, макар че там има съкращения. Като цяло, увеличението на доходите на пенсионерите от миналата година не „продъни“ бюджета, както вещаеха някои икономисти – и правителството „Денков“ е гаранция за запазване на курса: увеличение на доходите, свиване на неравенствата, но при спазване на Маастрихтските критерии.

Еврозона

Шансовете на България за еврозоната с кабинет „Денков“ са най-високи в сравнение с алтернативите. Служебни правителства на Радев не биха се справили с тази задача и поради амбивалентност на политическата воля, и поради технически ограничения на служебното управление. „Хартиени“ и други коалиции с участие на БСП, „Възраждане“ и ИТН биха били рискови и направо опасни от гледна точка на кандидатстването ни в еврозоната.

Български еврокомисар

И ГЕРБ, и ПП-ДБ предложиха добри кандидати за заместник на Мария Габриел. Който и от двамата да бъде избран – макар по-вероятно е да е кандидатката на ГЕРБ поради изискванията за баланс между мъже и жени в ЕК – България ще има достоен комисар.

Конституционни реформи

Тук очакванията трябва да бъдат занижени. Избирането от ВСС на Борислав Сарафов за изпълняващ длъжността главен прокурор ясно показва, че

ГЕРБ-ДПС искат да запазят контрол

върху прокуратурата. Много е вероятно и конституционните им реформи да са опит за прикриване на този процес. Изтикването на Делян Пеевски на предната линия на извайването на конституционните разпоредби също не е позитивен знак – явно е, че ГЕРБ-ДПС решават персонални и партийни задачи през основния закон.

Имунитетите

Управлението „Денков“ тук е пред изпитание, което обаче е съвсем преодолимо. Трябва ясно да се покаже, че няма да се крие информация по скандални случаи. Внесеното в парламента трябва да се обсъди от депутатите, така че гражданите да могат да си направят изводите сами. Парламентът и правителството не са съд и прокуратура обаче – това очакване също трябва да се вкара в границите на адекватността.

Назначенията в съдебната власт и регулаторите

Много ще зависи от това дали управлението „Денков“ ще успее да направи назначения във ВСС, КС, регулатори и т.н. Сегашната ескалация на напрежението в отношенията е точно по този въпрос. България наистина има нужда от смяна на наложения модел, според който партийни лоялисти и хора на дистанционно управление влизат във ВСС и други независими органи. Очакванията за промяна трябва обаче да са умерени. ПП-ДБ имат възможност да настояват за излъчването на доказани експерти и хора с гражданско чувство и отговорност. Наследството на ГЕРБ и ДПС тук тежи – процесите в настоящия ВСС доказват колко трудно е да се сменят трайно наложили се негативни практики.

Най-добрата налична възможност

В крайна сметка, след като знаят какво могат и какво не могат да очакват, гражданите трябва да са наясно, че имат несвършена работа, че модернизацията и политическата хигиенизация на страната далеч не е завършила. В ГЕРБ и ДПС не се е случил катарзис, нито пък определени лидери могат да бъдат „изпрани“ от коалиционни отношения с ПП-ДБ. Голяма част от проблемите си остават и хора с корупционен багаж все още търсят реабилитация.

България обаче трябва да се движи напред и не може да става тяхна жертва и заложник. Правителството „Денков“ в момента е

най-добрата налична възможност

да не се загърбват и двата национални приоритета – и страната да постига стратегическите си цели, и корупционното наследство от последните години да не се замита под килима. Но очевидно е възможен и сценарий, в който, за да се прикрие това наследство, страната отново се вкарва в политически кризи и безвремие на служебни управления.

Коментарът на директора на Центъра за либерални стратегии Даниел Смилов е публикуван в Дойче Веле.

Още актуални коментари – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

1 коментар

  1. По собствена воля политическа партия ГЕРБ подсигуряват своя политически провал.
    Политиците от ГЕРБ са жертви на прилагания създаващ щети държавен бюджет. Те работят в реален бюджетен капан с подсигуряван политически провал.
    Запазването на държавната финансова грешка осигурява невъзможност за устойчиво успешно правителство.
    Защо ръководството на партия ГЕРБ е с действително съгласие за запазване на причинителя на своя провал?

    Накратко:
    Сега държавната власт прилага вида създаващ щети държавен бюджет.
    Тази държавна финансова грешка създава щети за всеки. Този ликвидатор на стопански ценности е водещ причинител за щети. Жертви сме на лошото поведение на държавната власт.
    Партия ГЕРБ реално пренебрегва лошия принос на Министерството на финансите за съществуване на неправилността. Финансовото зло причинява политически провал.
    След прекратяване на създаващия щети държавен бюджет е възможно устойчиво успешно правителство.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук