БСП внася сигнал до ЕК във връзка с концесията на Летище София за нерегламентирана държавна намеса. Червените депутати се мотивират в писмо от 28 страници, където са описали допуснатите нарушения. Това стана ясно по време на брифинг на БСП.
Сред мотивите депутатът Георги Свиленски отбеляза, че отчуждаването на терени за бъдещото разширение на летището ще се извършва за сметка на държавата, а не от концесионера. Това от своя страна се смята, според социалистите, като нерегламентирана държавна помощ.
Като друга помощ от държавата се възприема приспадането на инвестициите като капиталови разходи от страна на концесионера.
„С тази концесия се нарушава правото на ЕС. Изпращаме писмото в Брюксел и настояваме премиерът да спре концесията, докато не се изясни дали има неправомерна държавна помощ“, смятат депутатите.
В началото на тази година транспортното министерство промени документацията за концесията на летище София, проекта на концесионен договор, както и удължи с няколко дни срокът за подаване на заявления за участие в процедурата заедно с оферти за стопанисването на аеропорта в следващите 35 години с възможност за удължаване на този срок.
Сега новият срок е 5 февруари 2019 г., което реално дава на потенциалните кандидати само пет допълнителни работни дни.
Според новия график евентуалните концесионери ще могат да искат разяснения по променената документация до 22 януари, а такива ще се публикуват за последно на 30 януари. Заявления за участие в процедурата и едновременно с тях оферти ще се приемат до 5 февруари, а на следващия ден ще стане ясно кои са кандидатите. Офертите им обаче ще бъдат отворени на 1 март 2019 г. на открито заседание.
От БСП коментираха и темата за строителството на 134 км от АМ “Хемус“ от фирмата „Автомагистрали.
Както в понеделник ДЕБАТИ.БГ съобщи БСП поиска Агенция „Пътна инфраструктура“ да предостави договорa на подопечната си фирма „Автомагистрали“ и подизпълнителите, които ще строят отсечките от АМ „Хемус“.
Според социалистите компанията няма капацитет за изграждането на автомагистрала „Хемус“. Финансовите й резултати за 2017 са влошени (това са последните публични данни към момента).“ А изпълнителният й директор Стоян Беличев още не е отговорил на поставения му въпрос – дали е бил съдружник на Гинка Върбакова“, попита Йончева.
Според Йончева бившият директор на пътната агенция Светослав Глосов е обещал, че до края на миналата година ще бъдат обявени обществените поръчки за строителството на АМ „Хемус“. Но строителството е било възложено на фирми, без конкурс и обществена поръчка.
Социалистите смятат за незаконно строителство без проект и обществена поръчка, а държавната фирма няма строителна техника.
„Автомагистрали Хемус“ през лятото коси трева, а зимата – снегопочистване, отбеляза Елена Йончева.