бяла боя

Боя по пътищата срещу глобалното затопляне – технология, която на пръв поглед изглежда безсмислена, но в действителност се възприема сериозно от експерти в областта на екологията, които я изпитват в Лос Анджелис.

Градът на ангелите, където температурите могат да надхвърлят 40 градуса през лятото, е един от първите мегаполиси в света, който опитва тази „свежа настилка“ или „хладно покритие”, нанесено върху няколко улици в специално сивкавобяло.

Обикновено черният асфалт задържа от 80 до 95% от слънчевата светлина, докато леките цветни покрития го отразяват, понижават температурата на земята драстично, според привържениците на тази технология.

„Топлината тук върху черната повърхност … е 42, 43°C в този момент. И върху сухата повърхност ние нанасяме само един бял слой и въпреки, че се нуждае от втори, вече е 36°C. Така че виждаме температурна разлика от 6 – 7°C“, твърди Джеф Люзар, вицепрезидент на Guartop, компанията, която осигурява демонстрационното покритие.

Джордж Бан-Вайс, доцент по гражданско и екологично инженерство в университета USC смята, че тази настилка е реално обещание в борбата срещу глобалното затопляне в градовете, в които асфалтът и концентрацията на населението създават ефекта, известен като „топлинен остров”.

„Пътища, отразяващи слънчевата топлина, е една от стратегиите, както и охлаждащите покриви, върху които се засаждат дръвчета, с които градовете могат да намалят градските температури“, казва експертът.

Лос Анджелис е първият град в Калифорния, който тества тази настилка по обществените пътища. Вече я има по паркингите.

Общината само трябва да наблюдава реакциите на хората на тези необичайни бели пътища и да види колко бързо се замърсяват от преминаващите автомобили, петролните петна, изтекло гориво и т.н.

Според професора по екология Алан Барека тази нескъпа технология – струва 40 000 на миля (1,6 км) за седем години – има потенциал да се защитят „много хора, по-на ниска цена в градските райони с висока плътност“, какъвто е Лос Анджелис, и по този начин изглежда по-интересна за тези райони, отколкото за по-малко гъстонаселените предградия.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук