В специално интервю за ДЕБАТИ.бг председателят на УС на Института за пътна безопасност д-р Богдан Милчев коментира кой е най-сериозният виновник за катастрофите и смъртта по пътищата у нас.
По думите му най-големият проблем е, че системата, която трябва да следи за това, всъщност не работи като система. Тя е разпокъсана в 11 агенции с неясни и повтарящи се функции, които не вършат работата си адекватно.
Освен това има редица порочни зависимости и обвързаности, които пречат на ефективния контрол между тези институции. Милчев обясни, че КАТ е задължена да санкционира АПИ при установяване на некачествено изградени пътища. Нито една глоба обаче не е написана до момента.
„Ние, ползвателите на транспортната система, към кого трябва да се обърнем? Би следвало КАТ, или отдел „Пътна полиция” да може да контролира този процес и да санкционира доставчика, т.е. АПИ и общините. Но на практика двете институции съществуват и работят от едната страна. Те са клинично свързани, те са от един отбор. Ние, ползвателите, като че ли всеки ден водим една неравна битка с тези институции”, категоричен е Милчев.
Друг пример за колизия е фактът, че някои пътища трябва да бъдат съгласувани с одитори. Тези одитори получават образованието си в катедра „Пътища” на Университета по архитектура, строителство и геодезия. Председателят на катедрата обаче е и шеф на най-голямата пътностроителна фирма у нас, коментира Милчев.
По думите му това е още една обвързаност, която трябва да бъде прекъсната. А пътят към това е по-висока осведоменост на гражданите, силни експертни и граждански организации и натиск върху институциите, за да си вършат работата.
Цялото интервю с д-р Богдан Милчев очаквайте по-късно на страницата на ДЕБАТИ.бг.