След като заяви несъстоятелност в Великобритания, Германия, Белгия, САЩ и Канада, веригата магазини „Боди шоп“ (Body Shop) продължава да се намира в сериозна криза и е заплашена от закриване и в други региони.
Започнала през 1976 г. от Анита Родик, „Боди шоп“ изградил своя имидж на етична и устойчива козметика, спечелвайки множество клиенти по света.
Компанията обаче се сблъсква с редица финансови предизвикателства, идващи по част от намаляващия поток клиенти в търговските центрове, силната конкуренция в онлайн пространството и затруднения в управлението, както съобщава италианското издание „Мъни“.
Ситуацията се влошава допълнително от вътрешни проблеми, свързани с прехвърлянето на собствеността и финансовите трудности на новите инвеститори. През 2024 г. компанията обяви фалит в редица страни, което доведе до закриването на множество магазини и се отрази на хиляди работни места. „Боди шоп“ се изправя пред несигурно бъдеще, а позицията ѝ в много региони остава под заплаха.
Глобалната криза на „Боди шоп“: причините за неуспеха
Брандът, който в миналото символизираше устойчива и иновативна козметика, сега се сблъсква с безпрецедентна криза. Упадъкът на „Боди шоп“ може да се датира от няколко фактора, сред които е нарастващата конкуренция от марки, които предлагат сходни продукти, но имат силно онлайн присъствие. Потребителите все повече предпочитат удобството на дигиталното пазаруване, което намалява трафика във физическите магазини – проблем, който особено засегна вериги, разчитащи на търговските центрове за свои продажби.
Но не само онлайн конкуренцията представлява предизвикателство за веригата на Анита Родик. В последните години компанията се сблъсква с редица вътрешни проблеми, като смяна на собствеността, неефективно управление и невъзможност да се приспособи към променящия се глобален пазар. След придобиването си от „Л‘Ореал“ (L’Oréal), „Боди шоп“ загуби статута си на независима марка и обявените ценности за устойчивост на своите продукти. Прехвърлянето към „Натура енд Ко“ (Natura & Co.) и последвалото придобиване от германската компания „Аурелиус“ (Aurelius) през 2023 г. не доведоха до желаните резултати, а компанията продължава да отчита загуби на множество пазари.
Кризата е допълнена от серия фалити в нации, в които „Боди шоп“ традиционно е била силна. В Обединеното кралство фалитите доведоха до закриването на 200 магазина и загубата на повече от 2000 работни места. Подобна съдба сполетя и Германия, Белгия, САЩ, Канада и съвсем наскоро Нова Зеландия, където всички магазини бяха затворени, а служителите – съкратени. В Нидерландия местната дъщерна компания обяви несъстоятелност, а магазините бяха затворени и уебсайтът – деактивиран.
В Италия, където марката има дълга традиция, се наблюдават същите проблеми. Основните причини са сходни с онези, довели до фалити на другите пазари: конкуренция от онлайн търговията, неспособност за навременни иновации и спад на продажбите в търговските центрове, където традиционно се намират много от магазините на марката. Страната, която преди години изглеждаше многообещаваща за „Боди шоп“, сега преживява стагнация. Магазините, които остават отворени, не могат да се конкурират нито с техните онлайн конкуренти, нито с местни вериги, предлагащи аналогични продукти на по-достъпни цени. В този контекст ситуацията за „Боди шоп“ в Италия остава несигурна и фалитът изглежда неизбежен.
Затварянето на магазини се съпровожда от отслабване на дистрибуторската мрежа. В някои държави, като Нова Зеландия, спирането на онлайн продажбите и затварянето на физическите магазини доведе до окончателно край на присъствието на марката, стремяща се да намали загубите и да управлява натрупания дълг през годините.
Британската марка е на българския пазар от 2018 г.