Дечо Дечев се оттегля от поста управител на НЗОК. Това обяви самият той в интервю пред радио Дарик.
Дечев се аргументира с това, че е поел ангажимент само до 12 март, когато приключва настоящият мандат, но посочените от него примери за нередности в системата доизясниха останалите причини за решението му.
Според Дечев, НЗОК заплаща едно лекарство за частна болница на 7 пъти по-висока цена, отколкото същото за държавна и общинска. Това се случва в резултат от законови текстове на здравните власти, които той определя като лобистки.
Управителят на здравната каса спомена няколко случая през 2019 година, при които здравната каса е поставяна пред свършен факт и пример за това е обещанието на здравния министър Кирил Ананиев, че ще даде 50 млн. лв. на медицинските сестри от бюджета на държавата. Изведнъж обаче се установява, че това няма как да стане и средствата трябва да се осигурят от здравната каса.
„По този начин се наказват работещите болници, а парадоксалното е, че предложенията в здравеопазването идват от хора, на които професионалният живот е минал в правене на бюджети”, заяви още Дечев, визирайки здравния министър Кирил Ананиев.
Според Дечев се налага основна ревизия на здравната каса, защото институцията не е адекватна на промените, които са настъпили в последните 20 години от съществуването й.
„Нужни са не повече от шест здравни каси за цялата страна, а не 28, както е в момента, но една година преди парламентарни избори такава ревизия е невъзможна.”
Дечев e категоричен, че става дума за организирана система за отчитане на дейности, които са извършени или в по-малък обем, или изобщо не са извършени. Освен това се налага ограничаване на броя и на болниците, както и въвеждането на редица реформи, които по думите на Дечев екипът на здравното министерство не е успял да предприеме.
„В няколко случая през годината каруцата беше поставена пред коня. Първият случай беше с тези 50 милиона за сестрите, за които беше обещано, че ще се дадат от бюджета на държавата. Най-парадоксалното е, че това го предлагат хора, на които професионалният живот е минал в правене на бюджети. Именно тези хора трябваше да знаят, че това е невъзможно да се случи в един модел, в който приходите на една болница се получават на база дейност. Оказа се, че няма как да се дадат тези 50 млн. и беше казано – да ги даде касата. Касата как може да ги даде? Единственият начин е като се повишат цени на определени дейности. Повишиха се цени, това не доведе до нищо и след три месеца тръснахме друга идея, без касата да знае – увеличаваме цени на клинични пътеки, даваме 200 милиона и поставяме касата под свършен факт. Реалният резултат е такъв – ние наказваме работещите болници. Два пъти разбрахме, че котлонът пари и продължихме да го пипаме,“ коментира Дечев.
Дечев коментира, че на здравната каса е забранено да иска финансови показатели от частните болници. Освен това частните болници са били извадени от задължителните обществени поръчки, които се провеждат, когато се харчи обществен ресурс.
„Това доведе до огромни девиации. Примерно – едно и също конкретно лекарство на един и същи производител, когато се отчита от държавна и общинска болница, се заплаща от касата на 150 лева, а когато се отчита от частна болница, го заплаща на 1050 лв. Разликата е 7 пъти. Защо ви ги казвам тези неща? Защото всеки греши, но разумният човек си вади изводи и не повтаря грешките си. Ние обаче – един път пипаме котлона, втори път, трети път – животно да беше, щеше да се научи, че котлонът пари. Ние обаче не се научихме,“ допълни още Дечев.
„Първо – нужна е ревизия на броя на болниците. Ако съществуващият ресурс се инвестира в по-малък брой лечебни заведения, отколкото са тези 387, с които касата в момента има договор, парите ще бъдат достатъчни, без да се нарушават достъпът и качеството на лечението. Второто е нещо, което екипът на здравното министерство и тази година не успя да свърши – национална информационна система. За пореден път и тази година се провали внедряването на електронната борса за лекарствата, за пореден път и тази година темата за промяна на осигурителния модел бе отложена. Медицинските стандарти, правилата, по които се работи – там е много тревожно положението. Фармако-терапевтични ръководства, които определят унисона на терапиите – също нищо не се направи. Всичките тези неща са извън дейността на касата. Не бягам от отговорност, но казвам кои са нещата, които биха довели до вкарване на нашата система в рамките на този ресурс, който е значително по-малък, отколкото трябва да бъде. Трябва да има унисон в действията между екипа на касата и екипа на министерството, те трябва да теглят в една посока. Аз си отивам на 12 март, защото ангажиментът, който съм поел, е за този мандат,“ завърши д-р Дечо Дечев.