Дясното политическо обединение „Демократична България“ даде поредна пресконференция, на която анализира ситуацията в страната и изрази позицията си по най-наболелите към момента проблеми. Диагнозата на лидерите на коалицията („Да, България“, ДСБ, „Зелените“) е, че действията на правителството на Бойко Борисов понастоящем водят до „самосваляне“ на кабинета и причината за това е упоритият отказ да се направят необходимите реформи. По конкретния проблем за цените на горивата, породили активни протести в цялата страна през последните дни, „Демократична България“ е на мнение, че основната причина за високите цени е „коалицията „Лукойл“, която на практика управлява страната и диктува лобистки решения. Този модел на управление и липсата на реформи са формирали у българите липса на усещане за ясно бъдеще и израз на това са протестите, смятат десните лидери.
„Това, което виждаме, е самосваляне на управлението“ – заяви Лидерът на „Да, България“ Христо Иванов.
По думите му хората излизат по улиците на протест, защото усещат, че страната е изгубила посоката си и въпреки подобренията в икономически план в последно време съществува усещане за липса на бъдеще. Иванов предупреди, че ако се стигне до предсрочни избори и управление „тип Орешарски“, вината ще е на Борисов, който бил вграден в корупционния модел „като мома в мост“ и не може да съществува без него. Управлението в момента е в безпътица заради „коалицията „Лукойл“, дупката на Гергов и приятели на застрахователния бизнес.
За пореден път Иванов изтъкна липсата на желание сред управляващите да предприемат необходимите реформи. Вместо това те продължават с „ескалация на тоталитаризмите“. Като примери той даде номинацията на хора на Пеевски от страна на ДПС за председател на бюрото за контрол на СРС и превръщането на КНОКПИ в бухалка за мачкане на неудобните, какъвто е случаят с натиска на тази структура срещу председателя на Върховния касационен съд Лозан Панов.
Според Иванов страната има нужда от спешен спасителен план, а предсрочните избори са неизбежни.
„Кабинетът на Бойко Борисов пропиля ценно време, през което имаше комфорта да оздрави посочените сектори. Вместо това се повтаряше мантрата да не клатим стабилността. Времето изтече и това е новината от протестите през последните дни. Хората нямат доверие не просто на този кабинет, а на политиците като цяло“, каза и Владислав Панев, председател на „Зелените“.
Той предупреди, че ако кабинетът оцелее, ще се превърне в пасивен наблюдател на ставащото в страната и по света. Според него правителството е предало енергетиката, сектора с горива, хазарта и медийния бранш в ръцете на близките си олигарси и не може да се справи с вече връхлетялата ни буря в застраховането, с мръсния въздух, с образованието и здравеопазването.
Панев обясни, че проблемите с „Гражданска отговорност“ идват от факта, че тя открай време е приоритет на мутренските застрахователни компании, които използват приходите от нея като „прасенце-касичка“. Дългогодишният пазарен дъмпинг кара нормалните дружества да избягват задължителната застраховка, която за тях става неизгодна по ред причини.
Фалитът на „Олимпик“, който бе оприличен на застрахователното КТБ, може да бъде първият такъв в сектора, защото резервите за плащания при някои компании не са достатъчни и неслучайно управляващите са започнали да действат панически, смята Панев. Първо Менда Стоянова е внесла по „изключително гнусен“ начин предложението за таван за неимуществени щети, а именно между две четения и без адекватно предложение за справедливи и високи обезщетения за пропуснати ползи. След това КФН публикува нескопосан текст за системата „бонус-малус“, който компрометира иначе положителната идея, каза лидерът на „Зелените“.
Панев предупреди, че поради връзките между регулатор и застрахователи със съмнителни собственици секторът е изправен пред истинска катастрофа и това може да стане видимо догодина, ако тогава се извършат проверки от европейския регулатор.
Председателят на ДСБ Атанас Атанасов посочи „коалицията „Лукойл“ като основен причинител на високите цени на горивата у нас. По думите му практически тя управлява страната и пример за решение в нейна полза е вдигането на разрешената скорост на магистралите до 140 км./ч.
„Магистралите са като юфка, но това вдига разхода на гориво, което отива в касата на „Лукойл“, както и задължителното каране на включени светлини – смята Атанасов – Когато министърът на финансите казва, че цените на горивата не зависят от правителството, зависи ли правителството от „Лукойл“?“
Атанасов подчерта, че при посещението на Борисов в Москва тази година руският премиер Медведев е изразил специална брагодарност на Вагит Алекперов от „Лукойл“ за съдействието му за осъществяванте на срещата.
„Това на мен ми прозвуча по следния начин – „Господин Борисов, вашият водещ офицер е тук, можем да започнем разговорите“, каза Атанасов.
По думите на лидера на ДСБ веднага след въпросното посещение от някое чекмедже в парламента е бил изваден и задействан картелният закон за горивата, гласуван и приет с подкрипата на цялата политическо статукво в НС и с водещата роля на ГЕРБ, ОП и БСП.
Според лидера на тъмносините с този закон се унищожава дребният и среден бизнес в търговията с горива. Той припомни още, че от „Демократична България“ е бил отправен призив към президента Радев да наложи вето, но той не го е направи. Според Атанасов с тези действия монополът на „Лукойл“ е бил затвърден.