Съединените щати ще поискат от компанията „Боинг” да направи промени в пътническия самолет 737 MAX 8. Фирмата има срок до края на април да промени софтуера на всички подобни машини.
От „Боинг” потвърдиха, че Федералната агенция по авиацията е поискала от тях „да се разчита по-малко на процедури, изискващи пилотите да запомнят допълнителни неща“.
Причината за поисканите промени са двете тежки катастрофи, само в рамките на пет месеца, със самолети Боинг 737 MAX 8, при които загинаха 346 души.
Двама американски сенатори поискаха да бъдат спрени всички 370 самолета 737 MAX 8, които „Боинг” са доставили на клиенти.
Междувременно редица компании спряха полетите си с този модел самолет.
Бразилската компания Гол обяви, че нейните 7 самолета от този модел ще останат на земята.
„Сигурността е нашият приоритет номер едно, затова временно спираме пътническите превози със 737 MAX 8“, се казва в изявление.
Малко след това мексиканската компания Аеромексико обяви, че временно спира от употреба своите 6 самолета от същия модел.
„Няма да използваме 737 MAX 8 докато не получим повече информация за катастрофата в Етиопия“, пишат от компанията.
Етиопия, Китай, Каймановите острови, Индонезия, Монголия, Сингапур и Република Южна Африка също преустановяват използването на този модел самолети.
В Русия, Турция, САЩ, Италия, Норвегия, Исландия и други държави, различни авиопревозвачи казаха, че държат връзка с производителя на самолета Боинг, но засега машините 737 MAX 8, които те оперират, ще продължат да летят.
КАК СЕ СТИГНА ДОТУК
Притесненията на авиокомпаниите са, че самолет Боинг 737 MAX 8 може да има конструктивен дефект.
Повод затова стана последната тежка катастрофа в Етиопия през уикенда. Самолет Боинг 737 MAX 8 се разби край етиопската столица Адис Абеба само 6 минути след излитане със 157 пътници и екипаж на борда.
През есента на 2018г. същия модел се разби в Индонезия.
Все още не е ясно дали катастрофата в Етиопия е по същите причини като тази в Индонезия – проблем с данните от сензорите за ъгъл на атака, които карат компютъра на самолета ненужно да накланя носа му.
Федералната служба по авиацията на САЩ обяви, че ще се намеси „веднага“ ако има притеснения за сигурността на полетите с този самолет.
Около 370 самолета от този популярен модел са в употреба от 47 компании в момента.
За Боинг съмненията за сигурността на един от най-новите им модели са голям удар в битката за пазарен дял с другия гигант в самолетостроенето Еърбъс.
Днес акциите на компанията спаднаха със 7 процента.