Диана Русинова
На снимката: Диана Русинова.
Диана Русинова е експерт по пътна безопасност, основател и председател на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП). Автор на множество публикации, интервюта, статии и мнения, отнасящи се до проблемите на пътната безопасност.

Госпожо Русинова, кой е по-виновен за катастрофите по пътищата – недобре обучените и безотговорни шофьори или държавата и чиновниците, които не поддържат пътищата?

Причината, за да се случи едно пътнотранспортно произшествие, може да има няколко елемента. Те се разделят така – човек, път, автомобил. На всяко едно от тези нива при нас има проблем. Първо, имаме проблем с пътищата поради некачествено строителство, до голяма степен ни липсва поддръжка, липсва ни контрол на това как се осъществява поддръжката на пътищата. Второ, имаме проблем с това, че липсва контрол върху това какво е състоянието на пътните превозни средства. Трето, имаме и липса на контрол при водачите и тяхното обучение например. На всяко едно ниво имаме някакъв проблем.

Резултатът с многото пътнотранспортни произшествия е налице и той е факт, не можем да го отречем. Както и да си кривим душата, опираме до липсата на държавата, която трябва да осъществява най-важното – контрол и по състоянието на пътищата, и по обучението на водачите, както по състоянието на автомобилите.

Давам пример – в понеделник на АМ „Струма” се обърна тежкотоварно превозно средство, превозващо азот. Всички институции бяха там. Няма загинали, слава Богу. Органът, който трябва да отиде и да провери има ли камионът лиценз, има ли право да превозва този товар, има и изобщо право да се намира на пътя – Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, нямаха свой представител на място. Не само това – те буквално подминаха пътния инцидент, гледайки на другата страна. Техен патрул мина, но не спря.

Проблемите с пътната безопасност са много, но основният проблем идва от държавата и от липсата на разбиране от страна на държавата за това как трябва да се разрешават проблемите. Държавата е във фаза на отрицание, каквото и да я попитате ще каже: „Не е вярно”. Да, но пътната безопасност изисква да си кажем истината.

В момента се готвят промени в Закона за пътищата и в Закона за движението по пътищата – според Вас те ще доведат ли до положителна промяна?

Като казвате “промяна”, се сещам, че в момента нас ни управлява партия, която се казва “Продължаваме промяната”. Тя е част от коалиция, която се е съгласила по дадени приоритети. Доколкото си спомням, в тяхното коалиционно споразумение изрично пишеше, че те поемат ангажимента да се изработи нов Закон за движението по пътищата. Всъщност обаче сега предлагат промяна на вече съществуващия закон. 

Това е малко странно. Още повече, че Европейският център за транспортни политики, съвместно с други наши колеги, организирахме предизборен дебат, в който представителите на четирите формации в коалицията приеха изричен ангажимент в нарочна декларация, че ще бъде изработен нов Закон за движението по пътищата. Всъщност ние не виждаме такова нещо. 

В съществуващия Закон за движението по пътищата липсва например регламентация на автосервизните дейности. Това е много съществен проблем – в България всеки може да ремонтира автомобил, както и където си пожелае. Така, когато един автомобил излезе на пътя, ние не знаем годен ли е той да се движи по българските пътища, или не е. Това остава.

Какво според Вас трябва да се промени в закона и трябва ли да има например наказания за хората, които не поддържат пътищата добре?

Дори и в момента има предвидена нормативна санкция за хората, които имат задължение да поддържат един път, но не го поддържат в изправност. Проблемът с поддържката на пътищата у нас е много по-дълбок. Ние трябва тепърва да обучаваме прокуратурата как да води такива разследвания. Такива разследвания у нас се водят изключително неграмотно. За съжаление, казвайки това, мога да го докажа. Виждала съм как подаваме сигнал, че има план за организация на движението, който е сгрешен, прокуратурата пита Агенция “Пътна инфраструктура” така ли е, Агенция “Пътна инфраструктура” им казва, че планът е минал на съвет, прокуратурата казва – “ето, минал е на съвет, одобрен е, значи няма проблем”.

А проблем има. В закона пише друго, в наредбата пише друго, тази наредба се издава въз основа на закона. Има много сериозна неграмотност поне по отношение организацията на движението. 

По тази причина Европейският център за транспортни политики изпратихме писмо до главния прокурор, с което го молим да ни приеме, за да можем да измислим форма, под която да помогнем на прокурорите да разберат първо, как правилно да четат плановете за организация на движението, и второ, как се прилагат тези планове, на какви изисквания трябва да отговарят елементите, поставени на пътя.

Правили сме безброй инспекции, в които сме установявали пътни знаци, които трябва да са с втори или трети клас светлоотразителното фолио, а са с първи клас. На гърба – на задължителни стикер, обаче пише, че са втори или трети, което е измама от какъвто ъгъл да го погледнем. Тази измама е за сметка на живота и здравето на хората.

Смятате ли, че поведението на КАТ („Пътна полиция“) е адекватно и трябва да ли да се промени, така че те да предотвратяват катастрофи?

Аз съм против това да прехвърляме цялата отговорност на КАТ – тоест на “Пътна полиция”. 

“Пътна полиция” има една единствена функция – да контролира и то да контролира водачите на пътните превозни средства. Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” от друга страна, има задължение на контролира пътните превозни средства. Те също трябва да влязат в ролята си и да започнат да контролират на място. На ден има минимум 4-5 катастрофи с тежкотоварни автомобили, които са се обърнали. Имаме много тежък проблем с претоварените автомобили – помним Айтос миналата година. 

Предстои да започне активният сезон на зърновоза, вероятно отново ще влезем в хипотеза на множество инциденти. Причината за това ще е, че държавата една година спа. Тези проблеми могат да се решат, стига, разбира се, държавата да има желание. Ние не сме критични и негативни към държавата, напротив – ние искаме да сме градивни, да помогнем. Нашата критика се поражда от това, че хората плащат с живота си – това е нетърпимо.

Забелязали ли сте тенденция полицаите да бягат от сблъсък с по-агресивните шофьори?

Не мога да каже, че съм забелязала такава тенденция. По-скоро лошо впечатление ми прави това, че полицаите си правят труда да контролират само скоростта и нищо друго. Има много други нарушения, които са много по-съществени.

Още актуални интервюта – четете тук.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук