„Ремонтът на пистата в авиобазата „Граф Игнатиево“ трябва да приключи до юли тази година“. Това съобщи пред журналисти днес служебният министър на отбраната Димитър Стоянов. Ремонтът се налага във връзка с експлоатацията на изтребителите F-16, Block 70, чиято доставка се очаква.
След реконструкцията на полосата в авиобазата ще се върнат бойните и учебно-бойните самолети от състава ѝ – МиГ-29 и L-39 ZA, които в момента са пребазирани на Летище Пловдив, предаде БТА.
Пет различни проекта се осъществяват на територията на пистата на летището, стана известно по време на работната среща с фирмите изпълнители. Единият е за удължаване на пистата, която в момента е 2536 метра, а ще стане 3090. Другите са за изграждане или разширение на различни площадки, сред които за зареждане на самолетните системи, за съхранение на гориво и за товарни самолети, реконструкции на пътеки за рулиране. Проекти се изпълняват и по ВиК инсталациите, както и по осветяването на пистата. По тези обекти няма изоставане, материалите са поръчани и само минусовите температури могат да забавят работата, коментираха от фирмите изпълнители.
Изтребителят F-16 Block 70 беше определен за основен боен самолет на българските военновъздушни сили през декември 2018 г., а договорът сключен през август 2019 г., припомни министър Стоянов.
„През октомври миналата година в авиобазата са открити 16 строителни площадки, от които три – служебно. Това означава, че са открити без присъствието на изпълнителя и договорът ще бъде прекратен“, обясни министърът.
Предстои откриването на 21 строителни площадки, четири от които до края на февруари, а останалите до месец май. „За девет проекта ще се обявяват обществени поръчки. При откриване на процедурите търсим конкурентност, възможно най-ниските цени и залагаме 30 процента авансово плащане, за предпочитане с банкова гаранция“, допълни министърът.
Министърът изрази надежда, че до края на 2024 г. авиобазата „Граф Игнатиево“ ще има сертификат от американска страна, за да приеме изтребителите F-16. Очаква се първите самолети да дойдат в началото на 2025 година. Ако инфраструктурата не е сертифицирана, самолетите ще останат в САЩ и ще трябва да се плаща за това.
С модернизацията на авиобазата ще се придобият способности за България и за НАТО. Финансирането на проекта е по Проекта за придобиване на нов многоцелеви боен самолет, по програма на НАТО за инвестиции в сигурността NSIP и по програмата European Deterrence Initiative на силите на САЩ.
Още новини от деня – четете тук.