Русия е основният източник на дезинформация. Новият план за действие за борба с фалшивите новини, който Европейският съюз прие, има за цел главно да се бори с политиките на тази страна. Това бе обявено на пресконференция в Брюксел от еврокомисарят по единния цифров пазар Андрус Ансип.
„Ние трябва да бъдем единни и да обединим усилията си за защита на нашите демокрации от дезинформация. Свидетели сме на опити за намеса в избори и референдуми, свидетелстващи за това, че Русия е основния източник на тези кампании“, каза той, цитиран от ТАСС.
Според него, в съответствие с плана за действие на Европейската комисия, държавите-членки трябва да подобрят координацията помежду си по този въпрос.
„Предлагаме също да се укрепят групите за разобличение на фалшиви новини, да увеличим подкрепата за медиите и разследващите звена и да изискваме от онлайн платформите да изпълняват ангажиментите си. Борбата с дезинформацията изисква колективни усилия“, добави еврокомисарят.
Както съобщи пресслужбата на най-висшия изпълнителен орган на ЕС, Европейската комисия представи план за действие за засилване на борбата срещу дезинформацията в Европейския съюз и извън него.
„Днес Европейският съюз представи план за действие за борба с дезинформацията в Европа и извън нея, за да защити своята демократична система и обществения дебат в контекста на европейските избори през 2019 г, и на националните и местните избори в страните-членки през 2020 г.“, се казва в изявлението на ЕК.
В съответствие с новия план ЕС увеличава бюджета на външнополитическата служба на ЕС по стратегически комуникации, създадена с цел борба с дезинформацията, която идва предимно от Русия. За работата на тази група през 2019 г. ще бъдат отделени 5 милиона евро, докато тази година нейният бюджет е 1,9 милиона евро.
„Държавите-членки трябва също така да допълнят тези мерки (финансови) със свои собствени, за да се справят с дезинформацията“, се казва в документа.
Планът за действие призовава и за „създаването на институции в ЕС и страните – членки за бързо предупреждение в случай на обмен на данни и за оценки на кампаниите срещу дезинформация и уведомяване за заплаха от фалшива новина в реално време.
Онлайн платформите трябва да осигурят прозрачност на политическите реклами, да увеличат усилията си за затваряне на активните фалшиви акаунти, да маркират съобщенията, автоматично разпространявани от ботове и да си сътрудничат с проверяващите фактите и академичните изследователи. От януари до май онлайн платформите ще трябва да докладват на Европейската комисия всеки месец.