Те се появиха през юни миналата година. Евтини, широко достъпни и лесно отключвани с приложение за смартфон, е-скутерите станаха епидемия за една нощ.

В течение на една година общо 13 оператора се появиха на пазара в Париж, слагайки 20 000 скутери по улиците в хаотично „безплатно за всички“, което постави законодателите пред проблем в страна, която обикновено е известна със строгите си правила и разпоредби.

Последствията не закъсняха – пешеходците се оказаха под терора на безшумните двуколесни, фучащи по тротоари и паркирани където им падне, историческите площади на града, както и нарастващия брой инциденти.

Тази практична и забавна форма на транспорт, превърнала се в практика от Бостън до Банкок, създаде многобройни регулаторни проблеми, като градските власти по цял свят предприемат различен подход, от ненамеса в личното пространство в Париж до практически забрана в Лондон.

Първите електрически скутери бяха пуснати в Калифорния през септември 2017 г. от стартираща компания, наречена Bird, последвана от конкурентната Lime.

До средата на 2018 г. и двете фирми вече бяха в Европа, и бързо напредваха в Близкия изток, Азия и Латинска Америка.

Днес Bird и Lime са най-големите оператори на споделени скутери в света.

За градовете основното главоболие е безопасността, но експертите твърдят, че това може да се реши с преосмисляне на градското планиране.

Пъргави и бързи, скутерите се движат със скорост до 25 километра в час, което ги прави прекалено бързи за тротоара, но са проблемни по пътищата.

Повечето градове биха искали да позволят е-скутери на велосипедни алеи, но такива често не са налице.

Не всички скочиха на е-скутерите, като Лондон е единственият голям град в Европа, където те са забранени, освен ако водачът не притежава свидетелство за управление, застраховка, пътна такса, каска и регистрационен номер.

Въпреки че се разглеждат нови разпоредби, за момента законът се прилага стриктно.

Миналата година 15-годишно момче получи наказание, маркирано за сметка на бъдещото му свидетелство за управление, след като е било заловено да кара скутер с висока скорост.

Най-добрите политици в света забраняват електронните скутери, не завинаги, само докато ги пуснат организирано, контролирано и ефективно, което да е синхронизирано с останалите видове транспорт.

Сингапур е един такъв пример, когато новият закон влезе в сила на 1 юли.

Сега само 85 000 електронни скутера с регистрационен номер са позволени по велосипедните пътеки на града, като нарушителите са изправени пред глоба от 1500 долара или три месеца в затвора.

Има ограничение на скоростта от 10 километра в час, което внимателно се следи от офицери с радари, а членовете на обществото се приканват да съобщят за всяка превишена скорост или безразсъдно каране.

Използвайки GPS проследяване, скутеристите са глобявани за незаконно паркиране и градът предлага програма за безопасно каране.

През последните месеци градът забрани карането и паркирането на тротоарите и наложи кодекс за поведение, при който операторите в крайна сметка ще трябва да разполагат с места за паркиране и да налагат автоматични ограничители на скоростта.

Пет или шест от 13-те оператори в града са се оттеглили през изминалата седмица, допълни той.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук