Министерство на здравеопазването

Одит на Сметната палата за правеното за електронното здравеопазване констатира , че проектът, за който се говори повече от десетилетие, е на нулево ниво. Оповестеният анализ обхваща конкретния период 2012-2016 г.с предистория от планирани и плащани частични проекти.

Отговорност за управленските решения през провереното време носят шестима министри на здравеопазването, петима управители на НЗОК и шестима директори на Националния център по обществено здраве и анализи.

Изграждането на електронното здравеопазване е осъществявано в условията на много чести структурни и кадрови промени, както на високите управленски нива, така и на ниво експертен персонал, отчитат одиторите .

НИЩО НЕ Е НАПРАВЕНО ЗА ЕЛЕКТРОННА РЕЦЕПТА, ЗДРАВНИТЕ ДОСИЕТА И ЗДРАВНИЯ ПОРТАЛ С УСЛУГИ

Почти 10 години след осъзнатата и стратегически декларирана необходимост не са създадени електронно направление, електронна рецепта и други софтуерни приложения за обмен на данни в реално време, констатира сметната палата.

Липсва системата за създаване и поддържане на пациентски здравни досиета. Тя е предназначена да осигури на гражданите (пациентите) и на медицинските специалисти необходимата информация за вземане на адекватни решения в процеса на диагностиката, лечението и рехабилитацията.

НЗОК поддържа частично здравно пациентско досие, като информацията се акумулира и представя на здравноосигурените лица чрез персонализирана информационна система, но и тя е много несъвършена.

Информацията в сега съществуващите електронни здравни папки е непълна и неточна. При тестване се установява изкривяване на здравното състояние на пациенти, както и отчитане на несъществуващи престои в болница, са констатирали проверяващите.

НЕВЪЗМОЖЕН Е ОБМЕНЪТ НА ДАННИ МЕЖДУ ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ И РЕГИСТРИ

Обменът на данни, не само в реално време, между информационните системи и регистрите у нас се оказва неосъществим, в тази посока изобщо не е работено, проектът е окачествен от одиторите като “непостигнато предизвикателство“.

Няма работещ Национален здравен портал, който да бъде използван като единна точка за достъп до електронни здравни услуги и предоставяне на важна информация за здравна профилактика, здравно образование и др.

От 2012 г. досега са направени няколко безуспешни опита за реализиране на проекти за създаване на интегрирана национална здравно информационна система.  Няма старт, обществените поръчки са прекратявани с различни мотиви, в т.ч.: липса на ясна концепция за изграждането на системата и на план за необходимите финансови ресурси; дублиране на функционалности и проекти на други институции и др.

Липсва съгласуване на проектите и на действията на МЗ и НЗОК. Например през 2012 г. са открити една след друга две процедури за обществени поръчки по проект за изграждане на национална здравно информационна система. Първата е прекратена от министъра на здравеопазването, а втората е обжалвана и Комисията за защита на конкуренцията отменя решението на министъра на здравеопазването за откриване на процедурата като незаконно.

Поради невъзможност да бъде изпълнен в срок, през април 2013 г. проектът е прекратен и средствата по безвъзмездната финансова помощ в размер на 9.7 млн. са останалит неусвоени. През 2014 г. – друг проект за изграждане на здравна информационна система е одобрен за финансиране със средства от Публичната инвестиционна програма “Растеж и устойчиво развитие на регионите“ в размер на 12 млн. лв.

В същото време, съвпадащо с времето на одита, МЗ е в процес на разработване на нов проект за кандидатстване за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Добро управление“ 2014-2020 – за финансиране на изграждането на национална здравна информационна система. ( Към днешна дата договорът за предоставяне на финансова помощ на стойност 12 млн. лв. е подписан и изпълнението на проекта предстои).

Всички съществуващи информационните системи и регистри в здравеопазването са правени по различен начин и модел, повечето от тях са абсолютно несъвместими, няма интегрираност и между най-важните звена, няма възможност за обмен на данни. Изобщо не е работено в посока размяна на данни в реално време, констатират проверяващите.

Автоматичен обмен на данни между информационните системи на НЗОК, на Национален център по обществено здраве и анализи и на Министерството на здравеопазването няма.

Няма утвърден механизъм за съпоставка и контрол на данните между информационните системи на изброените институции, вкл. когато нормативната уредба изисква събирането на едни и същи данни от тях.

ГРАЖДАНИ И ПАЦИЕНТИ ПИШАТ ДВОЙКА НА Е – ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

Резултати от национално представително изследване на удовлетвореността на гражданите от реализацията на електронното здравеопазване потвърждават провал на работата по здравната е-система.

92% от българите казват, че реализацията на електронното здравеопазване  у нас не е започнала, въпреки че от повече от десетилетие  всички власти се ангажират това да се случи. За провала българите винят всички предходни правителства и ресорни институции.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук