велосипед - велоалея
Енергийният преход е седмична рубрика на ДЕБАТИ.БГ, посветена на прехода от енергията на 19. век – въглищните централи, и енергията на 20. век – петролна и газова енергия, към модерната енергия на нашата ера – зелените възобновяеми източници. Зелената дългосрочна политика на ЕС цели да се намалят вредните емисиите с поне 55% до 2030 г., в сравнение с нивата от 1990 г. В дългосрочен план целта е Европа да бъде първия континент с неутрален климат до 2050 г. Всички 27 държави-членки на ЕС са се ангажирали в нея. България също има своите ангажименти, заложени и в Плана за възстановяване и устойчивост. Декарбонизацията на енергийния сектор у нас цели въглеродните емисии от производството на електроенергия да намалеят с 40%, вземайки изходните нива от 2019 г. Целта за намаляване на емисиите трябва да бъде постигната през 2025 г. 

„Няма да има климатично неутрални градове без подобряване на велосипедната инфраструктура“, предупреди преди дни – на 9 март, заместник-председателят на Европейската комисия Франс Тимерманс.

В речта си в Брюксел по време на срещата на високо равнище „Велосипедни индустрии в Европа“ Тимерманс – човекът, отговарящ за Европейската зелена сделка – заяви, че финансирането на велосипедния транспорт трябва да се разглежда като общоевропейски въпрос, а не като въпрос на националните и местните политици.

„Всички европейски финансови инструменти трябва да бъдат насочени към целта за удвояване на броя на велосипедните алеи“, подчерта той. Сред тях са регионалните фондове, Социалният фонд за климата и планът на Комисията 100 неутрални по отношение на климата и интелигентни града до 2030 г.

„Ако искаме да запазим равновесието на тази планета и ако искаме да се справим с енергийната криза, трябва да продължим да насърчаваме велосипедния транспорт в цяла Европа“, каза той, цитиран от „Forbes“.

През 2020 г. европейските регионални фондове осигуриха над 2 милиарда евро за изграждане на велосипедни пътища и пешеходни пътеки в цяла Европа. В многогодишната финансова рамка (МФР) за периода 2007–2013 г. бяха отпуснати приблизително 700 милиона евро за велосипеден транспорт.

По-късно през 2023 година Комисията ще предложи Европейска декларация за колоезденето и ще прикани Европейския парламент и Съвета да я подпишат. Тази декларация, каза Тимерманс, ще бъде „стратегически компас“ за европейското финансиране и политики занапред.

„В декларацията ще предложим лесни за разбиране принципи за стимулиране на колоезденето, които ще ръководят бъдещите действия на равнище ЕС. Ще конкретизираме как нашите конкретни правила и инструменти за финансиране, както стари, така и нови, трябва да постигнат резултати, за да се приложат тези принципи на практика, така че нашите граждани не само да се ползват от правото на хартия за повече колоездене, но и да получат мерките и инструментите, които да гарантират, че това право ще стане реалност“.

Още за енергийния преход – четете тук. 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук