Европейският парламент ще се произнесе по ключовия проект на ЕК за авторското право в цифровия единен пазар, който цели да защити издателите на печатни издания и да им осигури ексклузивни права да разпространяват онлайн съдържанието си.

Няколко комисии на Парламента одобриха законодателството, предложено от Европейската комисия.

Гласуването във водещата комисия по правните въпроси е насрочено за юни тази година.

Тази седмица водещите асоциации на издателите на печатни и електронни издания на вестници и списания в Европа приветстваха подкрепата на евродепутата Аксел Фос, докладчик в комисията по правни въпроси на ЕП, чийто предложения биха гарантирали ексклузивни права на издателите като част от настоящата реформа в областта на авторските права.

Директивата цели да включи издателите в кръга на носителите на сродни на авторските права, такива каквито притежават филмовите, звукозаписните и други производители в развлекателната индустрия.

Зад директивата застанаха редица европейски организации, сред които Европейската асоциация на издателите на вестници (ENPA), Европейската асоциация на издателите на списания (EMMA), Съветът на европейските издатели (EPC) както и „Новинарски медии – Европа“ (News Media Europe).

Според асоциацията издателите предоставят изключително важна обществена услуга, като инвестират в професионална журналистика, а тя е най-добрият и ефективен начин да се реагира на спорната и фалшива информация в Интернет.

Затова е необходимо трети страни да не могат да експлоатират комерсиално съдържанието и марките на вестници и списания, ако за това не е получено разрешение и възнаграждение.

Европейските медийни асоциации призоваха членовете на Европейския парламент да подкрепят с вота си силни права на издателите на преса, позволявайки инвестициите в качествена журналистика да получат най-накрая защитата, която заслужават.

Ако ЕП одобри директивата относно авторското право в цифровия единен пазар, издатели на вестници и списания ще могат да искат заплащане от Google News и други сайтове, които използват части от статиите им.

Спорът между издателите и Google се дължи на факта, че влиятелните платформи са не просто посредник между медиите и техните читатели, но и мощен конкурент за приходите от дигитална реклама.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!