Според членове на Европейския парламент, така наречените „златни паспорти“ са етично, юридически и икономически неприемливи.
Проект на доклад за законодателна инициатива въвежда редица мерки, предназначени за решаване на проблемите, свързани със „схемите за гражданство и пребиваване чрез инвестиции“, включително сериозните рискове за сигурността, които те пораждат.
„Да бъдеш гражданин на ЕС или да пребиваваш в него е в основата на това, което Евросъюзът символизира: свобода и права“, заяви докладчикът София ин’т Велд, която отговаря за разглеждането на законодателното предложение.
„Гражданството е право, а не стока, която може да се купува и продава. Правителствата на държавите-членки продават това, което не е тяхна собственост, като използват репутацията на ЕС за печалба. Техният циничен бизнес застрашава общата ни сигурност“, каза тя.
„Купуване“ на гражданство на ЕС чрез инвестиции
По данни на Европейския парламент, най-малко 130 000 души са се възползвали от схемите за CBI и RBI в ЕС в периода 2011-2019 г.
Евродепутатите твърдят, че посредниците по тези схеми, които са донесли приходи на съответните държави в размер на над 21,8 млрд. евро, не са нито прозрачни, нито отговорни. Те искат да забранят CBI (гражданство чрез инвестиции) и да наложат „строга и задължителна регулация“ за RBI.
По-строга регулация за RBI
Някои от предлаганите регулации включват строги проверки на миналото (включително на членовете на семейството и на източниците на средства), задължителни проверки в системите на ЕС за правосъдие и вътрешни работи и процедури за проверка в трети държави.
Европарламентът иска също така да въведе задължително докладване от страна на държавите членки, както и изисквания за минимално физическо пребиваване на кандидатите, активно участие, качество, добавена стойност и принос към икономиката, когато става въпрос за техните инвестиции.
Във вторник комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи одобри проектотекста с 61 гласа „за“, 3 „против“ и 5 „въздържал се“.
Членовете на ЕП ще обсъдят и гласуват доклада на следващата пленарна сесия (7-10 март). Ако бъде одобрен от пленарната сесия, Европейската комисия ще трябва да подготви законодателно предложение или да обоснове решението си да не го прави.
За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини