Пазаруването онлайн добива все по-голяма популярност сред европейците. Удобството да купуваш по всяко време и навсякъде до голяма степен предопределя увеличаващото се потребление на онлайн магазини.
Според данните на европейската статистическа служба „Евростат”, сред хората от ЕС, които използват интернет, 68% пазаруват онлайн. Данните са за 2017г. и показват значително увеличение за последните десет години – през 2007г. онлайн купувачите са били 50% от използващите интернет.
Всеки осем от десет потребители във Великобритания или 86% са си купили нещо от интернет за предходната година. В Швеция също има доста голям интерес към онлайн търговията – 84 на сто от интернет потребителите са пазарували през мрежата. Следват гражданите на Дания, Германия, Люксембург и Холандия – 82%.
Онлайн търговията е популярна сред почти всички възрастови групи, но най-активни са хората на възраст между 25 и 34 години – 77% от всички продажби онлайн. Друга активна група са 35-44 години (72%) и 16-24 (71%). Сред по-възрастните потребители (65-74 години) също има интерес – 52% от ползващите интернет си купуват нещо през мрежата.
БЪЛГАРИЯ: НАЙ-МНОГО ДРЕХИ, НАЙ-МАЛКО КНИГИ
България е сред държавите с най-активно население онлайн. Страната ни се нарежда на четвърто място в класацията за най-много купени дрехи през интернет. Общо 73% от използващите у нас интернет са предпочели да си поръчат облекло, отколкото да обикалят по магазините.
Значително по-малък е процентът на хората, които си купуват онлайн домашни потреби – едва 30%.
Близо 26% от онлайн потребителите са си резервирали ваканция, използвайки интернет, а 19 на сто са си купували храна. Около 15% от потребителите са си поръчали билети онлайн, а 14 на сто – електроника.
Най-малко онлайн покупки са регистрирани при книгите – едва 8 на сто от всички онлайн покупки са били за подобни материали, в това число списания и помагала за учене.
ДРЕХИ И СПОРТНИ СТОКИ: НАЙ-ПОПУЛЯРНИТЕ ПОКУПКИ ОНЛАЙН
6 от 10 купувачи са си купили дреха или някаква спортна стока онлайн през миналата година. Други популярни продукти са домашните потреби (46% от всички продажби онлайн), резервации за ваканции (43%), билети за събития (39%).
По-малко популярни са покупките на храна онлайн (едва 24%) и лекарства (13%).
Най-много потребители са си купили дрехи от интернет пространството в Румъния – 75% от всички подобни продажби. Следват Малта и Великобритания – 74%.
ПРОБЛЕМИ ПРИ ПАЗАРУВАНЕТО ОНЛАЙН
Голяма част от онлайн купувачите – 69% – не срещат никакви проблеми при пазаруването. Най-често срещаните недоразумения обаче са забавена доставка – при 17% от потребителите и проблеми със сайта – 11%.
Вижте какви са били данните за 2016г.: