Различни фестивали се завръщат триумфално това лято – след като повечето развлекателни събития бяха отложени с две години заради пандемията от коронавирус. Как се забавлява Европа през лятото?
След тригодишна пауза своята 50-а годишнина през юни отбеляза световноизвестният музикален фестивал „Гластънбъри“ във Великобритания. Сред трите хиляди изпълнители беше Пол Макартни, който на 80 стана най-възрастният солов изпълнител, участвал на феста, и още – Даяна Рос, Робърт Плант, Били Айлиш, Оливия Родриго и Лорд. Посетителите бяха около 210 000. Тенденция тази година е музикалните фестивали да отправят и социално послание. На „Гластънбъри“ това беше пясъчна фигура на мъж, седящ върху тоалетна, с която се целеше да се заостри вниманието към проблемите с достъпа до канализация, които имат много хора по света.
„По време на фестивала скулптурата ще изсъхне, ще се напука или ако вали – ще се разпадне. По този начин обрисуваме милионите хора по света, които нямат достъп до тоалетни заради наводнения или суши, причинени от промените в климата“, заяви Джемайма Йънг от международната неправителствена организация WaterAid.
В началото на август в Полша ще се проведе един от най-големите и най-разнообразни културни фестивали в Европа – Pol’and’Rock. Той определя като своя цел създаването на „рай за всички любители на свободата“. Pol’and’Rock се провежда от над 25 години и е привличал половин милион души посетители. Освен музика, се провеждат образователни инициативи, семинари и презентации.
В съседна Сърбия, в Нови Сад, този месец се проведе музикалният фестивал Exit с участието на музикални звезди като Калвин Харис, Офенбах, Джакс Джоунс и Nick Cave and the Bad Seeds. Преди две десетилетия Exit започва като студентско движение срещу президента Милошевич и израз на стремежа към мир и свобода. То се приема и като мястото, където за първи път са се събрали младежи от всички бивши югославски републики след гражданското разделение, продължило десет години. Фестивалът си партнира с фондации и организации, включително ООН, по проекти за борба с глада, обезлесяването и промените в климата. Затова освен музиканти, на сцената излизат още учени, предприемачи и активисти.
Оптимизъм завладя и Ибиса, след като характерните за испанския остров партита се завърнаха това лято с пълна сила и клубовете отвориха, след като не работиха две години. Танцуваща под звуците на електронна музика тълпа, ръце във въздуха, сякаш ковид никога не го е имало. За много от присъстващите пандемията е сякаш далечен спомен. Роберто де Лупе – управител на местен клуб коментира:
„Бидейки все още предпазлив – наистина сезонът започна много добре. От момента в който отворихме на 30 април, хората приемат нещата чудесно, наслаждават се на обстановката. Предполагам това, че трябваше толкова дълго да си стоим вкъщи, както и опасенията, че нещо ще се случи отново, карат хората да се забавляват на максимум.“
600 000 любители на електронната музика от цял свят се събират на фестивала Tomorrowland в Белгия, който се провежда в рамките на три уикенда през юли.
„Аз съм от Пърт в Австралия. Бяхме в локдаун две години и половина. Ние сме едни от първите, които излязохме. Идвам чак тук конкретно заради този фестивал, той е най-добрият в света. Невероятен е.“
В началото на юли, отново в Белгия, се проведе друг фестивал на електронната музика, който получи най-високия рейтинг – четири звезди, в наградите на „Зелените фестивали“ заради плана си от 10 точки, включващ къмпингуване, екотоалетни и органична храна, целящ минимизиране на негативните последици за планетата.
През този месец се проведе и джаз феста в Монтрьо, Швейцария – един от най-големите по рода си. Той имаше издание и миналата година. Повечето от живописните концерти на езерото Женева са със свободен достъп.
За любителите на класическата музика и операта пък обичана дестинация е музикалният фестивал в Залцбург, продължаващ до 31 август. Тази година се завърна и фестивала на театралните изкуства в Авиньон – най-старият съществуващ фестивал във Франция.
Датският град Роскилде в близост до столицата Копенхаген пък е мястото за „музика, изкуство, активизъм, лагеруване и свобода“, както пише на сайта на рок фестивала в града, провеждащ се в края на юни и началото на юли. Той е наричан „Европейският Уудсток“ и привлича около 100 000 души публика, а сред участниците тази година бяха AC/DC, The Strokes, Пост Малоун, Haim и Дуа Липа. Събраните приходи се даряват на благотворителни, културни и неправителствени организации по целия свят.
В Германия фестивалите Rock am Ring на хиподрума Нюрбургринг и Rock im Park в Нюрнберг през юни събраха над 160 000 фенове на рока, които се насладиха на изпълненията на около 70 групи.
Летният развлекателен сезон в Турция обаче започна с отменени концерти и отлъчени творци, което предвещава културни битки преди президентските и парламентарни избори догодина. Концерти на певицата Мелек Мосо бяха отменени на основанието, че насърчават разврат, но според нейни почитатели това е опит на властите за сплашване на жените. Няколко концерта на фолк музиканта Аполас Лерми бяха отменени, което той определя като част от по-мащабна кампания, чиято мишена са творци от различни от турската етнически групи:
„Артистите от малцинствата сме поставени под по-голям натиск спрямо колегите ни, които правят популярна музика. Но, за първи път, отскоро, на популярни артисти също започнаха да отменят концерти по подобен начин. Обяснявам си го с подкрепата им за антиправителствените протести.“
Министърът на културата на Турция Мехмед Ерсой отрече държавната политика да се прицелва в малцинствени групи или да насърчава консервативните ценности.
Проблем за сектора на развлеченията са раните, нанесени от пандемията. Събития, за които е бил предвиден бюджет през 2020 г., сега трябва да се справят с увеличените цени заради инфлацията и повишаващите се енергийни разходи. Освен това немалка част от наетите в сектора са го напуснали заради големия период на застой.
Във филмовия сектор пък конкуренцията между кината и стрийминг платформите продължава. Печалбите на киносалоните все още не са се върнали на предпандемичните нива и затова биват обвинявани стрийминг платформите, които на цената на един-два билета за кино предлагат месечен абонамент. Фабиен Уи – собственик на киносалон във Франция:
„Лятото ще е болезнено, защото много малко американски и френски филми ще бъдат пуснати, но това е честа „лятна болест“. Но въпреки това е болезнено. Есента обаче ще донесе много нови неща. Пазарът сам ще се калибрира.“
Междувременно, по традиция, през летните месеци в Лувъра в Париж се провеждат безплатни прожекции на филми на открито.
Въпреки икономическата криза изглежда, че голяма част от европейците искат да се отпуснат през лятото и да го прекарат с усмивка – време е за срещи с приятели навън, танци, купони и приятна, заслужена почивка.
Източник: БНР
Още новини за култура – четете тук.