Финансовите съвети на "финфлуенсърите" се оказват безполезни, сочи проучване

Тези хора са известни и изглеждат изключително успешни в сферата на инвестициите и криптовалутите, но изследвания показват, че техните съвети са безполезни. Затова потребителите е по-добре да избягват да инвестират на основата на съветите на така наречените финфлуенсъри (финансови инфлуенсъри – б. ред.), заключават изследователи от Университета в Утрехт, Нидерландия, които са анализирали ефектите на финансовите инфлуенсъри. Резултатите от тяхното проучване бяха публикувани в репортаж по телевизия Ен О Ес.

Изследването обхваща над 400 съвета от 21 акаунта на финфлуенсъри по отношение на криптоактиви и акции, които са сравнени с указанията на финансови консултанти. Откритията сочат, че съветите от финфлуенсъри най-често идват твърде късно.

„Наблюдаваме, че финфлуенсърите могат да идентифицират акции, които в момента представят позитивно, но действително те отслабват веднага след момента на препоръката,“ заяви Анук де Регт, един от авторите на изследването. Следването на техните съвети води до резултати, които са по-слаби от средните за пазара, и понякога дори до загуби.

Личен интерес

Дирк Геритсен, който също е част от екипа по проучването, отбелязва, че финфлуенсърите обикновено нямат необходимото финансово образование. Според него те дават съвети главно поради собствен интерес: „Финфлуенсърът цели да печели. Често наблюдаваме как те предлагат инвестиционни книги, абонаменти или курсове“.

Финансовите инфлуенсъри имат значително влияние. Изследване на платформата „Financiën & Zo“ от 2022 г. е установило, че две трети от младежите, следващи финансови инфлуенсъри, са били повлияни от реклами за бързо забогатяване. Около една трета от тези младежи са се сблъскали с финансови затруднения, следвайки техните съвети.

Насоки

По-малко от година преди това, нидерландският Орган за финансови пазари наложи първата си санкция, свързана с дейността на финансови инфлуенсъри. Регулаторът отдавна предупреждава за рисковете, свързани с тях, и дори представи насоки. Например, те нямат право да дават инвестиционни съвети без лиценз, трябва ясно да обозначават спонсорираните съобщения и личните им интереси трябва да са ясни.

Миналата седмица, регулаторът наложи глоба от 1 милион долара на инвеститорското приложение „Букс“ (Bux) за използването на финфлуенсъри за привличане на нови клиенти. Тези инфлуенсъри получаваха заплащане за всеки нов клиент. „Тези финансови стимули са нежелателни и подкопават доверието в индустрията“, подчертава изпълнителният директор на Органа за финансови пазари Йос Хойвелман.

Финансова осведоменост

Платформата „Финансиен & Zo“ също е подложена на проверка от страна на нидерландските власти. Тя е основана от Реймън и по-малкия му брат през 2020 г., но по-късно е продадена. „По-малкият ми брат имаше икономическо образование, а аз бях съсредоточен върху маркетинга,“ разказва Реймън. Двамата искаха да видят какво биха могли да постигнат с нея. „Опитахме се да предоставим максимално информация по най-достъпен начин. Събрахме много положителни отзиви, но и известна критика, особено по отношение на криптовалутите“.

Той не се изненадва от данните от изследването на Университета в Утрехт: „Винаги сме подчертавали, че не сме финансови съветници и не се разглеждам като експерт“. Въпреки това, има свои притеснения относно съветите, предоставяни от другите канали. „Винаги ще има хора, които действат необмислено или инвестират в неща, за които едва ли са направили проучване,“ добавя Реймън.

Изследователят Де Регт все пак признава, че подходът към финансовите съвети в социалните медии не е напълно негативен: „Разбира се, добре е хората да обсъждат финансовите си решения онлайн; така младите хора биват ангажирани. Надявам се това изследване да помогне за повишаване на осведомеността, че не бива да се приема всичко, което се предлага в интернет,“ споделя той.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук