Георги Гвоздейков
На снимката: Георги Гвоздейков
Георги Гвоздейков е роден през 1976 година в Твърдица. Завършва Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия със специалност „Експлоатация и ремонт на летателни апарати“. Продължава образованието си с магистърска степен „Авиационен (машинен) инженер по Авиационна техника и технологии“, а след това е докторант във ВВВУ. Политик от „Продължаваме промяната“ и народен представител в 47-ото Народно събрание. Директор на държавното дружество „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД, ръководещо проекта за медицинска помощ по въздуха. 

Г-н Гвоздейков, служебният кабинет реши да извади т. нар. въздушни линейки от управляваното от Вас държавно дружество „България Хели Мед Сървиз“ и да ги изпрати към правителствения авиоотряд, тоест в Държавния авиационен оператор. Аргументът е, че се цели държавата, а не търговско дружество, да управлява процеса, който се касае до здравето на хората, в същото време самото дружество е държавно – 100% от капитала е собственост на Министерството на транспорта. Убедителен ли е аргументът на служебния кабинет за промяната според Вас или истинските аргументи са други?

Наистина съжалявам в каква ситуация е поставен министърът, за да говори неистини и аргументи, изсмукани от пръстите. Не знам какво по-държавно от това да управляваш дружество със 100% капитал, собственост на държавата в лицето на Министерството на транспорта.

Дружеството „България Хели Мед Сървиз“ беше създадено в изпълнение на Закона за гражданското въздухоплаване. Член 64 от този закон точно и ясно казва, че авиационен оператор е лице, регистрирано по Търговския закон. Член 64 произтича от Регламент 965/2012 на ЕС, който изцяло контролира дейността на авиационните оператори от търговския въздушен транспорт, където всъщност попада дейността по HEMS (Helicopter Emergency Medical Service – Въздушни спешни медицински услуги, бел. ред.).

За да изпълняваш спешна медицинска помощ по въздух, трябва да си оператор, регистриран по Търговския закон. Дейността по осигуряване на спешна медицинска помощ по въздух е част от търговския въздушен транспорт. Така е прието в цяла Европа от много отдавна, всички държави-членки на Европейския съюз, изпълняват това, всички авиационни оператори в Европа са търговски дружества.

Парадоксалното е, че Държавният авиационен оператор е второстепенен разпределил с бюджет. Той не е търговец по смисъла на Търговския закон и не отговаря на условията в член 64 от Закона за гражданското въздухоплаване. Тук е нонсенсът как този оператор ще получи съответния лиценз от националния надзорен орган. Оттук нататък има много въпроси, на които трябва да отговарят други хора.

До този момент ние свършихме страшно много работа и резултатите за налице. В момента очакваме съдът да се произнесе по редовността на жалбата (пред КЗК по обществената поръчка за наем на хеликоптери – бел. ред., повече по темата). Мисля, че съдът щеше да се произнесе в наша полза, тъй като самата жалба отново е опит за саботаж на фирма, която цели съвсем други неща.

Бяхме много близо до подписването на договор за доставка на първия в България медицински хеликоптер под наем, който можеше да бъде експлоатиран още през май месец. Можеше да започне дейност, обучение, бъдат спасявани хора с него.

Казвате саботаж – откъде идва той? Само частен – от фирма към обществената поръчка, или и от държавата в лицето на служебния кабинет?

Саботажът идваше в голяма степен от държавата. Не ни даваха да работим още от самото начало. Не сме получавали никаква подкрепа от тяхна страна. Бяхме поставени в ситуация на пълно игнориране на нашето съществуване. Това са добре замислени планове от тяхна страна. Още преди Коледа се появи това тяхно намерение. Ето, че днес стана факт.

Никой от Министерството на транспорта не намери смелостта да се обади и да ми каже какво ще последва днес. Не намериха достойнството за една минута да ми съобщят тази новина, за да подготвя хората. Осигурихме целия състав, необходим за лицензиране на авиационен оператор, най-добрите пилоти в България, които са работили в „Heli Air“, когато са изпълнявали дейности по спешна медицинска помощ по въздух. Самите действия са цинични. Това е подигравка с хора, които са дали 30 години от живота си в авиацията и мога да кажа, че са най-големите професионалисти в България.

Информираха ли Ви какво ще се случи със „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД – дали ще бъде закрито дружеството, или не?

Не съм чел решението на Министерски съвет, и аз научавам нещата от медиите. Доколкото имам информация, дружеството е в процес на ликвидация, а в решението е прието дружеството да бъде ликвидирано и ще приключи дейност. Двете оферти, по които следва да бъде определен изпълнител, няма да могат да станат факт. Всичко, което сме правили до момента, се изхвърля на боклука. Това е един дълъг процес, който  трябва да бъде извървян, независимо кой е операторът. Такъв е редът, такива са правилата.

В тази ситуация на изходна позиция, в която всичко трябва да започне отначало, кога според Вас реалистично България най-накрая би могла да има поне един медицински хеликоптер?

По начина, по който работят, каква е гаранцията, че едно следващо редовно правителство няма да реши нещо друго? Този проект би се случил много трудно по този начин, защото очевидно има много големи интереси, който определят „правилата“.

Не мога да се ангажирам със срок. От днес нататък съм песимист, тъй като самата държава предприема действия, които са меко казано неадекватни, опитва се да променя правила, който са написани отдавна и са приети в цяла Европа. Опитват се да нагаждат нещата само и само да не съм аз – вече го приемам така. Можеше да ми кажат, че не искат да работят с мен, да ми кажат да си тръгна и да продължат това, което е свършено до момента, а то не е малка работа. Изработихме цялата документация за лицензиране на авиационен оператор. Не знам какво ще последва. Този проект е много сложен за изпълнение. Ако с него се подхожда по този начин – от правителство в правителство, докато намерим баланса, трябва да минат много години. Трябва да разберем, че това няма нищо общо с политиката, че е важно за обществото и трябва да се случи.

Знаем, че средствата за хеликоптерите са по Плана за възстановяване и устойчивост. Взетото решение може ли да противоречи ли на европейските практики и регламенти при изграждане на системи HEMS?

Изпратих писмо до Европейската комисия, която трябваше да потвърди дали израждането на проекта HEMS – България трябва да бъде извършено по Регламента 965. Получих отговор, който публикувах на моята Facebook страница в понеделник. В отговора се казва, че проектът трябва да бъде изпълнен съгласно европейското законодателство, в което има ясно разписани правила.

Затова когато създавахме търговското дружество, започнахме от това, че самата структура трябва да отговаря на закона и регламента и оттам нататък да се надгражда. Ето днес Министерски съвет е решил, че това не е правилно и тръгват по друг път. Път, който е тотално грешен. Българското законодателство в момента не позволява това, което е прието като решение днес от Министерския съвет. Те трябва да носят отговорността как това ще се отрази оттук нататък на Плана за възстановяване и устойчивост, ще загубим ли пари, когато не изпълнят всичко, заложено в европейския регламент.

Според Вас поставено ли е под въпрос цялостното изпълнение на проекта HEMS?

Проблемът е, че нямат ясна визия. Нямат ясна визия как би работил този проект след 5 години. Не си дават сметка, че за да правиш такъв проект, трябва да имаш ясна стратегия и визия как ще работи това нещо, откъде ще се финансира, какъв ще е моделът на финансиране, тъй като за издръжката се иска огромен финансов ресурс.

В момента се правят неща на парче. Работи се да се угоди на някой друг. Предстоят и избори – трябва да се покаже, че аз – като част от „Продължаваме промяната“, не съм свършил нищо. Това е политическата игра в цялото това упражнение, от което страдат хората.

Внушаваше се на обществото, че сме създали структура, в която трябва да работят някакви хора, докато ние просто изпълнявахме европейския регламент. Решението обаче вече е факт. Оттук нататък може само да гледаме какви ще са резултатите и какво ще се случи.

Още актуални интервюта – четете тук.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук