Социалните медии в Германия могат да отнесат глоби до 50 млн. евро, ако не махнат „очевидно противоречащото със законодателството“ съдържание.
Поправките, според които Фейсбук, Ютуб и други социални медии с над 2 млн. потребители в Германия, трябва да свалят постове, съдържащи език на омразата или други забранени материали до 24 часа от публикуването им, бяха гласувани днес и влизат в сила от октомври.
Съдържание, което не е незаконно, но въпреки това смущаващо, пък трябва да се свали до няколко дни, пояснява Би Би Си.
Приетите изменения са сред най-строгите в света.
Неспазването на закона се наказва с глоба от 5 млн. евро при първо нарушение, а при повторно – до 50 млн. евро, според тежестта на провинението.
Фейсбук подкрепи желанието на германското правителство да се бори с езика на омразата, но коментира, че ще е по-добре, ако правителството, гражданите и бизнеса работят заедно и че така замисленият закон, при изпълнението на който основната тежест пада върху социалните мрежи, няма да постигне целите си.
ФАЛШИВИТЕ НОВИНИ
Законът влиза в сила след насрочените за септември избори в Германия.
Министърът на правосъдието Хейко Маас, написа във Фейбук, където има около 30 млн. германци, че без политическа воля „операторите на големи платформи няма да изпълнят задълженията си“ и няма да свалят незаконното съдържание.
Той пише още, „макар законът да не решава всички проблеми“, той е насочен срещу престъпленията от омраза в социалните медии, които да „все по-голям проблем в много страни“.
Според изявление на Маас в парламента, престъпленията от омраза в интернет са се увеличили с почти 300 процента, през последните години и добави, че никой не е над закона.
Измененията бяха направени след няколко случая на разпространяване на фалшиви новини и съобщения, които съдържат „езика на омразата“ в социалните медии в Германия.
Жертва на първия случай беше депутата на Зелените Ренате Кунаст: пост е социалните мрежи я обвиняваше, че симпатизира на бежанец, който уби германска студентска във Фрайбург, Южна Геrмания.
От своя страна Фейсбук коментира, че са взети ефикасни мерки за премахване на фалшивите новини и постави под въпрос ефикасността на закона.
Компанията съобщи, че е наела нови 3000 служители (освен досегашните 4500), които да разглеждат „милионите“ докладвани статуси.
Според доклад на социалните мрежи, изпратен до Европейската комисия, около 80 процента от докладваното нелегално съдържание в Германия вече е било премахнато.
НЕЗАКОНЕН ЕЗИК
Освен вътрешния контрол на съдържанието на социалните медии, три независими доброволчески организации, обединени в Еко борд, следят интернет съдържанието в Германия.
Една от тях е Асоциацията на германската интернет индустрия в Кьолн. В малък, но с високо ниво на сигурност офис, трима юристи четат хилядите докладвани съобщения от хората.
Сред примерите за незаконно съдържание, те показват видео в Ютуб озаглавено „Победа на Ада“( Sieg Heil). Видеото е било докладвано на полицията в провинция Вастфалия, северната част на Рейн и било разгледано от социалната мрежа след няколко дни.
Според служителите на организацията, която съществува от 15 години, законовите промени в Германия са прибързани.
„Отнема време, преди да стане ясно дали дадено съдържание е нелегално, или – напротв“, казва Александър Рабе, член на Еко борда, който консултира правителството при съставяне на промените. Той допълва, че много често това, което се определя от отделните потребители като „език на омразата“ в потока от информация на социалните медии, всъщност не се инкриминира според действащото законодателство в Германия.