Едва ли има човек, който да не използва поне 10 пъти на ден Google. Самото търсене вече се е превърнало в глагол в САЩ, например, често може да чуете: “Google it” (Гугълни го).
По данни на компанията, всяка секунда повече от 40 000 души търсят нещо в „Гугъл” или дневно 3,5 млрд. търсения (1,2 трилиона търсения на година)
Но как всъщност започва всичко?
Преди 19 години двама млади програмисти – Лари Пейдж и Сергей Брин превръщат създадената по време на следването си търсеща машина в самостоятелно предприятие.
Както при повечето млади предприемачи, началото е изключително скромно.
Когато двамата регистрират домейна google.com, разполагат с 4 компютъра и 100 000 долара, дадени им на доверие от частен инвеститор, и един гараж в Менло Парк, Калифорния, чийто наем струва на приятелите 1700 долара месечно.
Слуховете за нова търсеща система, която използва нов алгоритъм, бързо се разпространява и гаражния проект добива неимоверна популярност.
В края на 2000 г. търсачката обслужва повече от 100 млн. заявки на ден.
През същата година на сайта се появява и първата контекстна реклама – Google започва да продава ключови думи и в резултатите от търсенето се появяват платени линкове.
И до днес, това носи голяма част от печалбите на компанията.
През 2004г. Goolge пуска собствена електронна поща – Gmail, а през 2006 г. се случват едновременно две важни събития – Google купува видеиоплатформата YouTube, а сайтът Google.com изпреварва по посещаемост Yahoo.com и става втори по брой посетители след Microsoft.com.
Google прави още една важна покупка – компанията DoubleClick за $3,1 млрд., а през тази година най-интересното събитие е пускането на собствения браузър Chrome.
През 2010 г. е пуснат първият смартфон Nexus – Nexus One. От скромните условия в Менло Парк за 10 години Google се превръща в една от най-високо признатите марки с годишен оборот от 17 милиарда долара и чиста печалба от $5 милиарда.
Към 2013 г. компанията има около 48 000 служители.
Уникалните алгоритми за търсене и интелекта на основателите на Google не са единствената причина те да са толкова успешна компания. Цялата философия на технологичния гигант е свързана не само с осигуряването на перфектна работна среда, но и с предоставянето на допълнителна мотивация под формата на различни проекти и забавления за служителите.
Ето няколко интересни факта за Google:
- През 1999г. създаването на индекс за около 50 млн. страници отнело на създателите близо месец. През 2012г. същата операция била свършена за по-малко от минута.
- 16%-20% от въпросите, задавани на Google, всеки ден, никога не са задавани преди.
- Всяко запитване изминава 1 500 мили до главния сървър и се връща, за да отговори
- Всяко запитване се обработва от около 1 000 компютъра и са му нужни 0,2 секунди, за да отговори.
- В Google ценят много храната. Затова са направили специални кътове за хранене, които са разположени на не повече от 30 метра от всеки служител.
- Услугата Street View несъмнено е един от най-атрактивните продукти на Google, а за да я направят реалност, досега от компанията са фотографирали над 15 млн. километра пътища по цял свят.
- Пред главния офис на Google има скелет на T-Rex динозавър, който е кръстен с името Стан. Там можете да откриете точно копие в реални размери на SpaceShipOne, статуите за различните версии на Android, цветни телефонни кабини и LEGO човек в човешки ръст.
- Първият туит на компанията в Twitter е със следния текст: “I’m 01100110 01100101 01100101 01101100 01101001 01101110 01100111 00100000 01101100 01110101 01100011 01101011 01111001 00001010″. В бинарен превод това означава „I’m feeling lucky“ (Чувствам се късметлия). Въпросният бутон не се използва често, но потребителите харесват да го виждат на официалната страница на Google.
- Началната страница на Google разполага с толкова много свободно бяло пространство, тъй като Сергей Брин и Лари Пейдж не са знаели как да кодират в НТML. Именно заради това твърде дълго време е можело да се търси в нея с натискането на бутона Return.