От днес Националната агенция за приходите (НАП) въвежда електронен регистър на заетостта, който ще замени досегашните хартиени трудови книжки. Тази промяна е резултат от изменения в Кодекса на труда, приети през 2023 г. Основни данни за регистъра ще бъдат предоставяни от работодателите до 1 юни 2025 г. относно регистрираните трудови договори. Работодателите ще имат задължението да подават информация при сключване, изменение или прекратяване на трудов договор, реализиран след 31 май т.г., допълват от пресцентъра на НАП. Уточнява се, че не е нужно повторно подаване на информация, предоставена до 1 юни 2025 г.
В общ план Регистърът на заетостта ще включва Единен електронен трудов запис на служителите, където ще бъдат записвани данни за работника, работодателя, информация за трудовия договор (основание и дата на сключване, размер на заплатата, длъжност), както и информация за допълнителни споразумения, основание и дата на прекратяване на договора, трудов стаж и други, посочват от НАП. Министерството на труда и социалната политика (МТСП) допълват, че информация за работното време и уговорения платен годишен отпуск също ще бъдат част от електронния запис.
От приходната агенция посочват, че данни за работници с краткосрочни сезонни трудови договори, сключени с регистрирани земеделски производители или тютюнопроизводители, няма да се подават в Регистъра на заетостта. „Този трудов договор може да се сключва само за един ден и времето не се отчита за трудов стаж“, уточняват от ведомството.
Кого засяга промяната и какви са ползите
Засегнати от новите правила ще бъдат всички работници и служители, които са наети по Кодекса на труда, както и техните работодатели, коментират от НАП. От МТСП отбелязват, че промените обхващат всички, включително държавни служители.
Институциите очакват редица ползи от иновацията – намаляване на административната тежест, елиминиране на риска от загуба на хартиени трудови книжки, по-бързо обновяване на данни за заетите и др. Експертите обаче подчертават, че съществуващите трудови книжки следва да бъдат съхранени.
С въвеждането на електронния регистър отпада необходимостта от водене на трудови книжки, което значително ще улесни работодателите, HR-ите, счетоводителите, както и самите работници, коментират от НАП. Физическите лица и работодателите ще могат да правят справки през Портала за електронни услуги на НАП, допълват от там.
От социальното министерство посочват, че един от основните плюсове е по-голямата сигурност на информацията, свързана с трудови отношения. „Данните ще се съхраняват в регистър, поддържан от НАП, а не в хартия, която лесно може да бъде унищожена или загубена“, коментират от министерството. Информацията ще бъде лесна и бърза за вписване чрез електронен документ, добавят от МТСП. Наред с това, регистърът на заетостта ще улесни доказването на трудов стаж при кандидатстване за работа.
С въвеждането на промените в Кодекса на труда се цели и повишаване на прозрачността на трудовите отношения. Всеки работник или служител ще има постоянен достъп до информацията, свързана с трудовото му правоотношение чрез портала на НАП. Така може лесно да проверява дали данните, които са подадени, са точни и имат значение за трудовите му права, коментират от МТСП. Подобрение в контролната дейност по правата на работниците също е в плановете.
Работодатели и синдикати подкрепят промените
Според бизнес организациите и синдикатите промените са положителни стъпки за дигитализация на административните услуги.
Мария Минчева, заместник-председател на Българската стопанска камара (БСК), отбеляза, че промените са дългоочаквани. От 2014 г. насам сме настоявали за дигитализация на всички документи, свързани с трудовите правоотношения. Тя добавя, че НАП е способна да осигури защита за електронния регистър, тъй като агентството вече получава данни за трудовата заетост от години.
Величка Микова, национален секретар на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ), изразява мнение, че дигитализацията е значително улеснение както за работниците, така и за работодателите. Работниците ще трябва да предоставят своите трудови книжки за приключване, но след това тези документи ще останат удостоверяващи записи за информацията в тях, до 1 юни 2025 г., подчертава Микова.
Как ще бъде осъществен достъпът до електронния регистър
Работодатели и работници/служители ще получат достъп до регистъра чрез електронна услуга. След подаването на данни от работодателя за конкретния служител, информацията ще бъде достъпна чрез електронната услуга с КЕП или ПИК, който се използва за достъп до услугите на НАП. След края на трудовите отношения работодателят ще вижда само информация, която е подал, уточняват от агенцията. Работниците и служителите по Кодекса на труда също ще имат достъп до своя Единен електронен трудов запис с КЕП или ПИК, издаден от НАП, добавят от НАП.




