Българите харчат най-много за храна, след това за жилище и транспорт, стана ясно от сводка на Националния статистически институт за потребителските разходи, публикувана във връзка със Световния ден на потребителя.
Данните са за 2016 година и сочат, че българинът харчи най-голям дял от доходите си за храна. След това идват разходите за жилище и битови сметки, а на трето място е транспортът. Ето и по-подробна разбивка на важните пера:
– 37,3% за храна;
– за жилища и битови разходи 17,3%;
– транспортът взема 8,3%;
– здравеопазването гълта 6,7% от доходите;
– за свободни занимания, култура и почивка българинът отделя 5,8% от средствата си;
– за алкохол и цигари – 5,2%
– за други стоки и услуги – 5,1%;
– за жилищно обзавеждане и поддържане на дома – 4,5%;
– за дрехи и обувки – 4,4%.
Средно на лице от домакинство българинът изяжда 88 кг хляб годишно, 45,6 кг месо, 27,5 кг кисело мляко, 70 кг зеленчуци и 49 кг плодове. За година българинът изяжда средно 140 яйца.
27,3 литра е консумираният алкохол средно на лице от домакинство за 2016 година. Бирата е най-предпочитана, следвана от виното, трета е ракията.
Историята на Световния ден на потребителите започва през 1962 г. Тогавашният американски президент Джон Кенеди за първи път поставя въпроса за необходимостта от защита на потребителските права в реч пред Сената. Той формулира и четирите основни права на потребителя: правото на безопасност, правото на информация, правото на избор, правото да бъдеш чут. От 1991 г. Денят на потребителя се отбелязва и в България.