Христо Симеонов
На снимката: Христо Симеонов.
Христо Симеонов е роден през 1963 година в град Бургас. Завършва средното си образование в тогавашното Морско училище, сега ПГМКР „Свети Никола“. Висшето си образование получава в Московския държавен университет през 1990 година със специалност „Философия“. Има специализация в университет в Ротердам по специалността „Публично управление“ и второ висше образование по финанси и икономика във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Има 30 години педагогически стаж. Депутат от “Продължаваме промяната” в 47-мото Народно събрание.

Г-н Симеонов, Вие сте учител, през професионалната си кариера дълги години сте обучавали много ученици, включително в материята на дебатите. С какво инициативата за обучение по дебати би обогатило българските ученици?

Идеята на тази инициатива не е да създаваме нова дисциплина. Искаме да използваме състезателния дебат с образователни цели, превръщайки го в един от основните методи за формиране на умения и компетентности, заложени в учебните програми по отделните предмети от социалните и хуманитарните науки и чуждите езици.

Като учител имах възможността да бъда треньор по дебати и тогава от първо лице видях тяхната полза в образованието. Дебатите развиват умения като изграждане на теза и аргументация, публично говорене, критично мислене и работа в екип. Всичко това допринася за по-добрата функционална грамотност на децата. Тези умения в момента са дефицитни в българската образователна система, а дебатите са един от начините те да бъдат развити.

Разполагаме ли обаче с учителски кадри, които да напътстват учениците по подходящ начин?

Дебатът като метод не е нещо ново в системата за образованието, но не се използва достатъчно. За момента не разполагаме с капацитет от учители, които да са специалисти в състезателния и образователен дебат. Вече е започната процедура, по която на основание Наредба №15 за квалификацията на учителите в рамките на две години за всяко училище да бъде подготвен поне по един учител, който да ръководи дейности, свързани с дебатите. МОН всяка година отделя пари за квалификация на учителите и е време училищата да бъдат стимулирани за използване на тези средства с цел обучение на треньори по дебати.

Откъде дойде първоначалната идея за въвеждането на дебатите в училище?

Обсъдих идеята с “Асоциация дебати България”, които споделиха, че това е нещо към което се стремят от години. Асоциацията разполага с обучители с опит, които вече са подготвили десетки учители от средните училища и преподаватели в университетите на тази методика. Сега се опитваме да превърнем дебата в един от основните методи на преподаване в социалните, хуманитарните науки и чуждите езици.

В Министерството на образованието и науката са проведени разговори по темата, включително с участието на младежката неправителствена организация “Асоциация дебати България”. След тези разговори, как смятате, че е настроен министър Денков към нововъведението?

Министър Денков подкрепя идеята и съвместно с “Асоциация дебати България” определиха план за съвместно сътрудничество по реализирането ѝ. Очаква се в близките седмици да бъдат формирани и работните групи.

Чисто технологично и юридически, как биха могли дебатите да се въведат в учебната програма?

Първо, трябва да бъде дефиниран и описан дебатът като образователен метод. Второ, да бъде определена технологията и формата, който ще бъде използван от учениците. Във всеки момент се очаква обществено обсъждане на променените учебни програми. Всяка една учебна програма в своята структура определя не само съдържанието на учебния материал, но методиките на неговото преподаване, както и очакваните резултатите. Тук ще бъде мястото, където ще включим дебатите като образователен метод.

Въвеждането на формата на състезателния дебат ще мотивира учениците да участват активно, екипно и индивидуално при усвояването на конкретни теми по учебен предмет, както и на формиране на умения и компетентности.

Ако въвеждането на дебатите срещне обществен отпор, какви аргументи в подкрепа на предложението бихте изложили пред обществеността?

Дебатите изграждат функционална грамотност и формират критично мислещи и активни граждани. По-добър аргумент от това няма.

Още актуални интервюта – четете тук.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук