На 8-ми януари 1935 г. в Габрово се ражда една от най-големите български личности на 20-ти век – Илия Чубриков. Още от дете той започва да се замимава със спорт – първо ски, а след това и колоездене. На 9 годишна възраст придобива и първия си мотоциклет и така започва легендата за Чубриков в автомобилните спортове.

Chubrikov

Завършва гимназията с отличие и влиза в казармата. Понеже вече е участвал в състезания е приет в отбора на ЦСКА. През 1956г.стартира в надпреварата в Гармишпартенкирхен, с 350 участници от цял свят, където печели златен медал.

В края на 1966 г. основателят на френската фирма Alpine Жан Ределе пристига в София по покана на ДСП „Булет“, което наред с Булгаррено има намерение да усвои и монтажа на Alpine в България. У нас Ределе се запознава с Илия Чубриков, който има възможност да изпробва атрактивния Alpine A110 по една от готовите отсечки на все още строящото се Околовръстно шосе.

1967-TransBal-All-001

Ределе предлага изгодна оферта за взаимно сътрудничество и още в началото на 1967 г. изпраща у нас 1100-кубикови двигатели и агрегати, с които са окомплектовани два автомобила Булгаррено 8. Малко по-късно същата година, с единия от тях Илия Чубриков печели първо място в генералното класиране на рали Трансбалкания.

„Готов съм да се обзаложа, че в света няма много подобни случаи. –  обясняваше преди години починалият неотдавна инж. Георги Славейков, всепризнат експерт в българския автомобилен спорт. – Ама ние забравихме да ценим победителите си, но и не си помним историята“,

„И можете ли да си представите – първо участие и първа победа! Каква по-добра реклама за автомобилите БулгарРено 8 у нас и каква по-добра реклама за автомобилния спорт въобще?“, припомня си доайенът на българските автомобилни състезатели.

1967-Pre-TransBallc-R8-Don-

Илия Чубриков е застанал до ново произведеното БулгарРено 8, което за 3 дни трябва да бъде преоборудвано и превърнато от семеен автомобил за разходки в кола, която да издържи натоварване от 2000 км. от първи опит.

„Тогава Туринг клубът на страната правеше експеримент, дали може страната ни да е организатор на Балкански шампионат по автомобилизъм с участието на всички страни от Полуострова. – припомня си Бачо Илия, който е категоричен, че има и още едно „първо“ в тази победа – Наложихме се над двама национални шампиони – тези на Румъния и тогавашна Югославия!“

„През това време изобщо не легнахме да спим – обяснява Чубриков. – Разглобихме автомобила и сложихме специални, произведени части от Франция – окачване, амортисьори, бутала, сегменти, такива части, които превръщат скромната семейна „осмица“ в по-издръжлива конструкция.“
1967-TransBallc-Sof-Nagraj-_47cad9dc6c2cc3e3dd39f57978bd304c

При дебюта на братя Чубрикови се налага да се бият с истински „зверове“, подготвяни в продължение на месеци и направени само за това състезание – ФИАТ 1600 RS, Мерцедес 280 SE, Форд Таунус, Алфа Ромео.

„И всички те бяха по-мощни – над 1300 куб. см, срещу нашите скромни 1100 и някъде около 90 „коня“ – допълва Чубриков. – Тестове? Ама моля ви се, какви тестове! Една проба само – километрите от Пловдив до София и до Варна.“

„Дали съм мислил за победа? Не, разбира се! Исках само да завърша. А победих още в първото си рали. До последното изпитание в Слънчев бряг имахме равни резултати с шампиона на Румъния Марин Думитреску. Победих го – 20 сек. аванс на финала!“.

Съвсем скоро след този успех Ределе изпраща у нас и собствен екип, който да съдейства на българските специалисти при усвояване на монтажа на Булгаралпин. За изработването на стъклопластовите каросерии е закупен лиценз на стойност 8 милиона френски франка, в резултат на което е доставено специално оборудване, а Чубриков е назначен от ДСП “Булет” за отговорник по спортното производство.

1967-TransBal-Fi-Sl-Bryg_001

Използваната в случая епоксидна смола за изработване на каросериите, първоначално се внася от Франция, но впоследствие започва да се доставя от ГДР и Полша. Първите бройки Булгаралпин са сглобени в края на 1967 г., когато ефектният спортен автомобил вече е абсолютен хит в Европа и Америка, а неговото производство в България става повод за заслужена национална гордост.

Първоначалните намерения са да бъде изработван по един автомобил Булгаралпин на ден, но и до момента все още е трудно да се уточни общият брой спортни коли, произведени в Пловдив за периода 1967-1969 г. Според някои данни са завършени само 60 автомобила, според други те са 120, като 70 от тях са били предназначени за родния пазар, а останалите 50 за износ.

Ръководителят на това производство Илия Чубриков си спомня за около 100 произведени броя, като нито един от тях не е изнасян зад граница. Цената на Булгаралпин в края на 60-те години е 8200 лева.

През 1968, 1969 и 1971г., братя Чубрикови стартират в рали „Монте Карло“. Още през ’68 в Европа е пуснато в продажба макетче на автомобила им – с техните имена и номер от Монте Карло. В първите два старта, те не успяват да се доберат до финала.

bulgaralpine_monte_carlo

През 1971г. обаче, Чубрикови записват една от най светлите страници за българския автомобилен спорт. На старт застават около 300 екипажа. Регламентът на състезанието е следния: във втория ден продължават първите 150, а в третия само първите 50.

Чубрикови се движат във втората десетка, но след наказание финишират на 27-мо място в генералното класиране, а зад тях остават имена като Сандро Мунари и Рауно Аалтонен. С Булгар Алпин 1300куб.см. Чубрикови са трети в клас до 1600куб.см., след две заводски Рена Алпин 1600куб.см.

Следващият голям успех е на рали „Руска Зима“ ’74. Чубрикови отново печелят, след три наказания и при температура 30 градуса под нулата.

1978-TUR-Merine-Ilia-002

През 1978г. Илия с навигатор Калчо Хинов печели обиколката на Средиземно море, преминаваща през 10 европейски и африкански държави и прототип на рали „Париж-Дакар“.Награждаването е в Марсилия. Чубриков участва с Лада 1300 и това е най-големият успех за марката до момента. През следващата година, същият екипаж и автомобил отново участват и финишират на второ място.

През 1983г. Чубриков, заедно с Крупа и Ферианц, е поканен от Ротмънс за официален пилот. Автомобилът е Рено 5 Турбо. След трето място на Златни Пясъци, победи на Хеброс и Гюнайдън (Турция) и челни класирания на Шкода(Чехия), Сан Марино (Италия) и Дунав (Румъния), Чубриков завършва на пето място в европейския шампионат, победител е Мики Биазион. След това класиране, Чубриков получава от ФИА най-високия приоритет – „А“ за 1984г. и това вече е официално признание за качествата му.

IMG_0243

Две години по-късно Илия Чубриков стартира с кола от група „Б“ – Пежо 205Т16, предоставено от Жан Тод и Жан-Пиер Никола. На Златни Пясъци, на първия етап (затворен маршрут с общ старт) Чубриков застига победителя Фернандес (Опел Манта) и го изпреварва, но получава повреда в турбокомпресора и остава последен.

Повредата е отстранена и той бързо се изкачва до трето място след Ферианц (Ауди Куатро) и Фернандес. При едно спиране обаче, незнайно как в резервоара попада хартия, заплита се в бензиновата помпа и участието му приключва.

Скоро обаче участието с коли от група „Б“ на рали е забранено и Чубриков се ориентира към европейския планински шампионат. През 1989г. завършва пети в генералното класиране и трети в група „Б“. През 1990 година Чубриков е вече трети в генералното и европейски шампион в група „Б“ след минимален брой участия.

thcoubrikov

Кръг преди края, е начело и в генералното, но познатият проблем с липсата на финанси го лишава от възможността да участва в последното състезание и да се бори за титлата и в генералното класиране.

Участията му в състезанията се различават доста от тези на професионалните европейски отбори: често пътува и участва сам (или със сина си Пламен), сам подготвя колата си, намира време да тренира най-много от всички участници, при това обикновено с буса с който пътува, после следва стартът, където често печели или е на подиума (участват средно над 100 автомобила). Това отново не остава забелязано от ФИА и за него е изработена специална купа – за единствения неприоритетен пилот, който не участва с фирмен отбор и въпреки това е шампион!

3288797902_1_3_XNxF5kDD

През 1990г. хомологацията на Пежото му изтича и Илия Чубриков се оттегля от автомобилния спорт.

В кариерата си има класирания от първо до пето място включително на рали Златни Пясъци, печелил е три пъти рали Хеброс, има победи на рали Стари Столици и Вида, 12 първи места в генералното класиране и още десетки призови класирания на международни ралита извън България. Печелил е планински състезания в Унгария, Германия, Франция, Португалия, има челни класирания в Австрия, Италия, Швейцария, Чехия, Германия и Франция.

16300_2_Chubrikov

През дългата си и победоносна състезателна кариера Илия Чубриков се утвърждава като пилот от световна класа и най-добрият български автомобилен състезател.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук