Като нея няма втора... Снимка: ТАСС

Класикът на българския рап Ицо Хазарта пееше навремето „Хип-хопа Ми/ е много по-добър/ от хип-хопа Тьи“, иронизирайки конкуренцията си от „Източния бряг“ (разбирай Варна, б.р.) и характерния й мьек диалект. Днес Хазарта вече се подвизава под прякора Христо Петров, носи сакенца и е български депутат от ПП. Нема лошо, времената се менят.

Днес Русия ще се опита да убеди децата си в нови учебници, че тя е по-добра от всички останали, останалите са кофти, а тя е била, е и ще бъде черешката върху тортата на световната цивилизация.

След като наскоро беше издаден нов единен учебник по история за горните гимназиални класове, в който войната в Украйна се представя като благородно дело, от 2024 г. в Русия и по-малките – от 5 до 9 клас, ще учат по ново помагало как и защо е била създадена държавата.

Засега за съдържанието му е известно малко, но авторът на учебника Александър Чубарян вече разкри, че се планира „преосмисляне“ на термина „империя“ с акцент към това, че Русия никога не е била „класическа колониална държава“, за разлика от Великобритания, да речем.

Руската секция на британската БиБиСи веднага се консултирала с историци, които масово и през смях коментираха, че няма никаква разлика във форматите на империите – така или иначе Русия е завоювала народи и територии и ги е подчинявала на своите цели. А подходът на Чубарян всъщност се опитва да „избели“ или изтрие проблемните места в историята. Нещо повече: постановката „добра империя“ служи единствено за оправдание и на днешните агресивни настроения на кремълската власт.

Задачата на новия учебник на Чубарян е да убеди руснаците (от всички колонизирани народности), че Руската империя „принципно“ се отличава от „класическия колониализъм“ – всички империи имали задморски територии, а тук било просто „общо пространство“. И когато чеченци, дагестанци, буряти, башкири, татари, тувинци и още десетки малки народи „влезли“ в състава на Русия, те всъщност се включвали в „общо икономическо пространство“ и така, „заедно с нея, се превръщали в едно цяло“.

Тези щуротии, заедно с твърденията на другия нов учебник, че „съветските републики удесеторявали благосъстоянието си по време на СССР“, че в СССР нямало ксенофобия и че националните и антикомунистически движения в Съюза били създадени от ЦРУ, за да причинят сепаратистки настроения, показват накъде се движи руското образование по история.

Русия е била класическа сухопътна империя, като Монголската, Хабсбургската и донякъде Османската. Да се опиташ да „деимпериализираш“ Русия, защото не е била морска като Британската или Френската, е доста съмнителен опит“, коментира пред БиБиСи директорът на Украинския научен институт в Харвардския университет Серхий Плохий.

„Как именно империята е завладявала територии – по море или по суша, няма никакво значение. И едното и другото са класическа колонизация, независимо от метода“, казва и  Данхаяа Ховалиг – активистка от руската република Тува.

„На Русия й стана навик да се сравнява с Великобритания“, иронизира и азербайджанският историк Ариф Юнусов. Той отбелязва, че в руските документи и книги от XIX век никъде не се използва терминът „присъединяване“, а направо си пише за „завоюването на Кавказ от Русия“. „Те директно наричат местните хора „туземци“ и обясняват как трябва да бъдат завоювани“, казва Юнусов.

Колко дълго невинните (все още) руски деца ще четат и ще се зомбират от подобни манипулативни исторически учебници, очевидно зависи от това колко време ще се задържи путинската клика на власт. Когато тя падне, на по-освестените руски историци ще им се наложи пак да пишат нови учебници. Дали този път ще ги напишат честно, разумно и от историческа, а не от имперско-политическо-военна гледна точка, зависи само от тях.

Още международни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук