От Института за пътна безопасност призовават министъра на регионалното развитие да потърси наказателна отговорност както на длъжностни лица, осъществяващи контрол на строителството в АПИ, така и на отговорни за контрола при поддръжката на пътищата.
Институтът за пътна безопасност е ангажирал международен одитор по пътна безопасност да извърши инспекции за безопасност на магистралите в България, след катастрофата на магистрала „Струма“ с македонския автобус през ноември, когато загинаха 45 души. От докладът на института става ясно, че липсва системен контрол от пътната агенция.
Ето и пълният текст:
„Предоставяме Ви доклад за АМ „Струма“. в участъка на с. Боснек, където на 23/11/2021г. настъпи трагично ПТП с 46 загинали, като в южната лента за движение са подменени всички обезопасителните съоръжения, Констатирано е, че на обезопасителните съоръжения сглобката на тривълнестата преграда и вертикалните стълбове на двувълнестата преграда са компрометирани. Те не отговарят на инсталационните изисквания. Стопанинът на пътя трябва да изиска от изпълнителя на СМР да ги въведе в изправност съгласно инсталационния стандарт или лично да поеме отговорност за тези несъответствия! Министърът на регионалното развитие и благоустройство да потърси наказателна отговорност от длъжностни лица осъществяващи контрол на строителството в АПИ.
Констатирано е, че при обезопасителна преграда в северното платно за движение болтовото съединение е компроментирано. Посоченият елемент от съоръжението е високорисков и не е в състояние да извърши необходимата работа съгласно изискванията на краш тестовете.
По АМ „Струма“ бяха наблюдавани множество точки за прекосяване на платната за движение, за които водачите не са предварително информирани и където атакуващият ръб на ограничителните прегради не е обезопасен. Липсват твърди инженерни мерки, при което съществува възможност за неконтролирано пресичане на платната и последващо ТПТП от коси челни и странични, или задни удари.
При изхода от АМ „Струма“ при Старо Село не е предвидена обратна връзка с южното платно за движение. Тази липса на функционалност причинява объркване и принуждава водачите да правят непозволени опасни завои в насрещната лента за движение. Констатиран е и непочистен пътен възел от сняг, принуждаващ МПС търсещи достъп до северното платно за движение на АМ „Струма“ да шофират в насрещното движение! Министър Караджов да предприеме действия за наказателна отговорност на длъжностни лица отговорни за контрола при поддръжката на пътищата в АПИ.
Временната организация на движението (ВОД) при координати 42°29’04.9″N, 23°07’18.6″E е в директен конфликт с ускорителния шлюз! Тази изкуствено създадена нова неочаквана геометрия причинява объркване. Тя принуждава водачите да направят бавно включване под висок ъгъл. Това е директно следствие на комбинация от лошо планиране, лошо изпълнение от страна на строителната фирма и липса на контрол на ВОД от страна на стопанинът на пътя.
Институтът за пътна безопасност предоставя пети доклад на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Докладите категорично показват, че системно не се осъществява контрола от страна на стопанина на пътя /АПИ/. Очакваме министър Караджов да отговори за предприетите от него действия за потърсена наказателна отговорност към длъжностни лица, който със своето бездействие са създали предпоставки за настъпването на тежки ПТП.“
Припомняме, че на 23 ноември миналата година, автобус с македонска регистрация катастрофира на АМ „Струма“ в посока София – Благоевград. В резултат от трагедията загинаха 46 души, сред които 12 деца. Инцидентът бе определен от чуждите медии като най-тежката автобусна катастрофа в Европа за последното десетилетие.
За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини