Извънреден брифинг от 9.15 часа тази сутрин в Министерски съвет дадоха зам.-министрите на финансите и на регионалното развитие и благоустройството – Андрей Цеков и Ивайло Стайков, и председателят на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Настимир Ананиев. Те изнесоха подробности за установеното вчера спиране на всички обществени поръчки от началото на годината за ремонт и поддръжка на националната пътна мрежа от страна на АПИ. Причината, посочена от АПИ, е „пропуски в документацията за участие“, предложена от самата АПИ.
„Държавната политика в областта на пътната инфраструктура в последните повече от 10 г. е заложник на една институционализирана и поддържана от Агенция „Пътна инфраструктура“ порочна система, при която дейностите по изграждане, основен ремонт, реконструкция, текущи ремонти и поддържане на републикански пътища се възлагат непрозрачно, неконкурентно и неикономично в разрез с принципите на добро финансово управление, противоречие на разпоредбите на Закона за обществените поръчки и в разрез с обществения интерес“, заяви Андрей Цеков, заместник-министър на финансите.
„Държавата е лишена от пътно поддържане реалистично в следващите от 6 до 7 месеца. Това е времето, технологично необходимо, да се проведе една обществена поръчка. Накърнен и застрашен е общественият интерес и здраве“, заяви още Цеков.
„Предполага се, че пътната поддръжка следва да продължи да се изпълнява по настоящите договори. Самите те страдат от редица пороци“, заяви Цеков. По думите му, действията и бездействията на Агенция „Пътна инфраструктура” на практика изчегъртват всеки един опит за оздравяване на държавната политика в областта на пътищата.
Той заяви, че заради констатираните нарушения следва да се търси административна и наказателна отговорност на отговорните лица.
АПИ поддържа една порочна система, допълни зам.-министърът на финансите, давайки няколко примера:
По инхаус процедури в последните години са възложени дейност и в последствие превъзложени на стойност над 3,6 млрд. лева. Налице са и данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки. Разходваният обществен ресурс надвиша дори прогнозните стойности на самите обществени поръчки, съобщи Цеков и добави, че най-пресният пример е възлагането магистралата Русе – Велико Търново.
Той отбеляза и нарушения по рамковите споразумения за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. От 2019 до началото на 2021 г. са сключени 34 договора за 757 млн. лева за общ ремонт и поддръжка.
Припомняме, че обществените поръчки бяха обявени през април 2022 г. с цел да заместят съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики и които са предмет на проверка от компетентните органи.
С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон.
Очаквайте подробности!