Автомобили ес коли

Германският автомобилен пазар се променя с бързи темпове. Променят се и предпочитанията на купувачите на леки автомобили. Кои марки са сред най-продаваните сега и кои са най-важните тенденции? Седем основни факта.

Стремително се променя структурата на германския автомобилен пазар. Причината: най-вече недостигът на важни компоненти и ръстът на цените.

По-малко коли слязоха от германските конвейери

През 2021 година продажбите на нови автомобили в страната се свиха още повече – дори спрямо слабата предходна година. Регистрирани бяха едва 2,62 милиона нови превозни средства. Това е най-ниският брой от Обединението на Германия досега. Спадна и германският автомобилен износ за чужбина, понеже от конвейерите на германските заводи слязоха едва около 3 милиона коли – с 10% по-малко от 2020.

С недостига на компоненти, най-вече на микрочипове, се сблъска цялата световна автомобилна индустрия, но в Германия проблемът беше по-тежък, отколкото другаде. Концернът БМВ сякаш се справи по-добре от главния си конкурент Мерцедес. Баварската фирма дори постави рекорд с над 2,2 милиона продадени автомобила и в световен мащаб излезе на първо място в премиум-сегмента, следвана от Мерцедес и Ауди.

Но печалбите растат

Независимо от спада в продажбите, повечето германски автомобилопроизводители приключиха годината с добри и дори отлични финансови показатели. Обяснението е просто. Поради недостига на чипове, търсенето превиши предлагането. В резултат от това за нов автомобил трябваше да се чака много по-дълго, което позволи на производителите не само да зачеркнат всички търговски отстъпки за клиентите, но дори и да повишат цените.

Голям интерес към употребявани коли

Друга особеност на изминалата година беше огромният ръст в търсенето на автомобили втора ръка, което доведе до повишаване и на техните цени – както в Германия, така и по световните пазари. Особено търсени са лизинговите автомобили, които производителите след 2-3 години продават на нови клиенти. Такива коли с охота купуват или взимат на втори лизинг редица фирми, които обикновено поръчват нови автомобили. В условията на дефицит обаче тези фирми не могат да чакат, защото остро се нуждаят от служебни коли. Тук трябва да се отбележи, че в Германия корпоративните клиенти на автомобилния пазар са около два пъти повече от физическите лица.

Двигателите с вътрешно горене стремително губят позиции в Германия

Много бързо се променя и структурата на търсенето на автомобили в зависимост от техните двигатели. Популярността на хибридните и електрическите двигатели расте от месец на месец, а двигателите с вътрешно горене постъпателно губят позиции. Последното важи с особена сила за дизеловите двигатели. Само допреди няколко години всеки втори продаден автомобил в Германия работеше с дизелово гориво, а през 2021 г. – само всеки пети (20% от продажбите). Делът на новите автомобили с бензинов двигател на пазара спадна от 46,7% през 2020-та на 37,1% през 2021. Освен това продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене през миналата година спаднаха наполовина – за сметка на хибридните и в по-малка степен на електрическите. Колкото до автомобилите, които се движат с газово гориво, техният броя на германския пазар традиционно си остава съвсем малък.

Възход на SUV

Хората в Германия купуват все по-малко автомобили от класическата средна класа. В условията на свиващ се автомобилен пазар през 2021 година в Германия нараснаха продажбите на мини автомобили и на така наречените SUV. Всеки четвърти продаден автомобил в страната е бил тъкмо високопроходен SUV, което прави този вид коли най-търсените на пазара, независимо от двигателя им.

Фолксваген държи лидерската позиция

По неизменна традиция най-продаваните коли в Германия носят марката на концерна от Волфсбург. Над 18% от продадените автомобили в Германия слизат от конвейерите на Фолксваген. А какви бяха другите тенденции? През миналата година с една трета спаднаха продажбите на Форд, а с 1/4 тези на Мерцедес, докато Смарт увеличи почти двойно продажбите си, а Опел – с близо 11%.

Тесла вдигна продажбите си в Германия с цели 138%, но като бройка това все още не променя особено статистиката. Според нея най-популярните вносни автомобили в Германия през 2021 година са били Шкода, Сеат, Хюндай и Рено.

Най-предпочитаните цветове

И накрая: Кои бяха автомобилните цветове на годината? През 2021 година германците купуваха най-вече сиви металици (30%), черни или бели коли.

Текстът е публикуван в „Дойче Веле“, заглавието е на редакцията.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук