летище Бургас

Концесията на летището в Бургас е поставена под съмнение, след като през последните дни и седмици е подложено на атака – предимно от кметове и активисти на ГЕРБ, става ясно от материал на в. „Сега“.

Формалният повод за атаката срещу концесионера е предстояща планирана рехабилитация на пистата догодина, която ще продължи 6 месеца.

Анонсът за предстоящия голям ремонт предизвика гнева на хотелиери и на представители на местната власт от Южното Черноморие, които обвиниха концесионера, че съсипва бизнеса им и убива летището в Бургас, като пренасочва трафика към Варна.

Заредиха се призиви концесионният договор да се развали.

Концесионерът, който управлява летището в Бургас и това във Варна е „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД – смесено предприятие, в което акционери са германската „Фрапорт“ и българската „Химимпорт“, част от влиятелната варненска група ТИМ.

Компанията управлява двете летища по силата на договор, подписан през 2006 и изтичащ през 2041 г.

Още миналата година обаче кметът на Поморие Иван Алексиев (ГЕРБ) поиска концесията да се преразгледа, защото не се полагали достатъчно усилия за

привличане на повече полети и нови авиокомпании в Бургас.

Преди дни кметът на Бургас Димитър Николов (ГЕРБ) съобщи във фейсбук профила си, че с негови колеги от Югоизточна България са излезли с позиция за ревизия на договора.

„През годините сме провели стотици разговори с концесионера „Фрапорт“, десетки срещи, кръгли маси. Няколко общини създадохме фонд за стимулиране на повече полети. И всеки път уверения от „Фрапорт“, че ще направят всичко възможно за целогодишни полети. Никакъв резултат. С липсата на полети наистина се обрича Южното Черноморие, което е със значително повече туристи от Северното през лятото. А през останалото време нашите туристически бази нямат шанс да работят именно заради липса на полети. Не познаваме концесионния договор, но би било по-изгодно да се развали концесията, защото неустойките от прекратяването на договора едва ли биха били по-големи от загубите на туристическия бранш, на засегнатите общини и на държавата. Докато ние умуваме, туристите изтичат към други съседни държави“, се посочва в позицията на кметовете.

В същото време председателите на 13 общински съвета в Бургаска област, са подписали документ, в който критикуват концесионера за съсипване на летището и туризма.

Прави впечатление, че мнозинството шефове на местни парламенти са издигнати от ГЕРБ

и че половината представляват общини, които не са известни с големи успехи и традиции като туристически дестинации – Камено, Малко Търново, Руен, Средец, Айтос, Сунгурларе.

Критики има и Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).

Хотелиерите обвиняват концесионера, че не е обявил кога точно ще извърши ремонта, което им пречи да направят своите планове.

Факт е, че съобщенията от „Фрапорт“ са уклончиви – „ремонтът все още е в начален етап на планиране и не е окончателно одобрен“, казват от компанията.

Очакванията са предстоящата рехабилитация да се извърши извън туристическия сезон – октомври 2025 – март 2026 г. По подобна схема преди 12 години бе направен голям ремонт на пистата във Варна, като целият трафик през студените месеци бе поет от Бургас, припомня „Сега“.

Според БХРА е грешка, че двата аеропорта се стопанисват от една фирма.

„Ако бяха управлявани от различни компании, щеше да има реална конкуренция, която да доведе до повече полети и по-изгодни оферти за пътниците“, се посочва в позицията.

Към недоволните се присъедини и депутатът от ГЕРБ Любен Дилов, член на Комисията по туризъм в НС.

„От и за Бургас в момента самолети летят през няколко дни, а единствената външна дестинация е Лондон, докато във Варна само на ден се изпълняват близо 10 полета“. Според мен трябва да се преосмисля тази концесия…Не съм специалист по транспорта, но смятам, че винаги може да има преговори“, коментира Дилов.

Концесионерът реагира на критиките с позиция, в която се отричат твърденията за пренасочване на трафика от Бургас към Варна.

„Авиокомпаниите решават дали да разкриват или закриват нови маршрути или да увеличават или намаляват трафика по обем или в целогодишни линии. Публичните спекулации за лимитирането на Летище Бургас само до карго трафик са абсолютно неоснователни и вредни за развитието на туризма, се посочва в позицията на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“.

Данните на концесионера показват, че варненският аеропорт се развива по-добре.

Преди пандемията бургаското летище обслужваше близо 2.9 млн. туристи годишно, а варненското – около 2 милиона. През 2023 г. и двете летища са обслужили по 1.8 млн. пътници – което означава 36% срив за Бургас спрямо предковидната 2019 г.

Още преди коронакризата туристическият бранш по Южното Черноморие твърдеше, че концесионерът привлича повече авиокомпании на „северното“ летище – например Wizzair лети от и за Варна целогодишно по 14 европейски дестинации.

„Австрийските авиолинии“ също осигуряват целогодишна връзка между Варна и Виена. Към северната ни морска столица бяха насочени полети и на Turkish airlines.

В казуса има някои неизвестни, като например възможна ли е ревизия на договора „в движение“ и дали има опция за разделянето на концесията на две, като се направи нов конкурс за летището в Бургас.

Остават и съмненията за тайни договорки за смяната на концесионера.

Още новини от деня – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

1 коментар

  1. Никой нормален човек не ходи в Бургас и региона. В Гърция е по-евтино, по-вкусно, по-чисто, по-любезни са. Така че и а 10 летища пак сте обречени, докато не си коригирате отношението към туристите. Опасявам се обаче, че щетата е направена за поколения напред!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук