Учебната година стартира присъствено за всички училища и всички ученици в дневна форма на обучение, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Последиците от затварянето на училищата – по-големи, отколкото от COVID-19
„Имаме причина да вярваме, че пандемичната ситуация ще продължи през следващата година, ние трябва да организираме системата, така че да живеем, учим и работим нормално. Най-вероятно нито една страна няма да избере крайните модели на социална дистанция от пролетта, затова всички страни търсят модели при които да се намали взаимодействието между отделните групи в училище.“, посочи Вълчев.
Според него решението за присъственото начало е взето при преценка на баланса между правото на здраве и образование, а затварянето на училищата заради коронавируса може да има и по-неблагоприятно въздействия над учениците.
„Всички страни и образователни системи са изправени пред това предизвикателство. Ако оставим училищата затворени рискуваме да причиним повече негативни ефекти върху децата, отколкото пандемията. Опитваме се да намерим баланса между правото на здраве и правото на образование”, каза Вълчев и увери, че страната ни вече има опит в електронното дистанционни обучение и ще поддържа готовност да премине към него, ако това се наложи.
Стратегията на МОН и край на грипните ваканции
Министърът на образованието посочи, че поради неналичието на достатъчно учители и училищно пространство за разделение на паралелките и разреждане на учениците в класните стаи от МОН са избрали съчетанието от две стратегии. В този случай училищата ще работят нормално, но ще имат възможност за превключване към електронно обучение.
Той допълни още, че системата вече е придобила опит при обучението в електронна среда, поради което при наличие на сезонни грипове, няма да се преминава в грипна ваканция, каквато беше практиката досега, а учениците ще имат възможност да учат от вкъщи, като така няма да се губи време. Ще бъдат определени и прагове на заболеваемост, при които да се преминава в тази форма на обучение.
Временно преминаване към „особена“ форма на обучение
Просветният министър съобщи, че ще се разреши формално, без смяна на формата, временно преминаване в особена форма на обучение – тя ще съчетае самостоятелно и електронно обучение. Възможностите ще са по медицински причини и разрешителен режим при определени условия. При хронични заболявания на родителите, децата могат да изберат временно да се обучават вкъщи. Това обаче не означава „широко отваряне на вратата”, каза Вълчев, уточнявайки, че по този начин ще се удовлетворят и исканията на родители, с които проведе срещи през изминалите дни, които искат да имат възможност сами да решават дали децата им да посещават клас или да се обучават дистанционно.
Алтернативният начин на обучение няма да бъде много разпространен, тъй като министър Вълчев посочи, че към този момент вече 15% от децата в страна имат ниска посещаемост, под 70%.
Между 15 и 20 училища ще се превърнат в центрове за осъществяване на дистанционна форма на обучение. Един такъв център ще може да обхване ученици от повече от 1 училище, от повече от една община, дори от повече от една област, каза Красимир Вълчев, като поясни, че с тази мярка няма да са готови на 15 септември.
Обучението в електронна среда не е най-добрата алтернатива и в този смисъл няма да предложим промяна в Закона за предучилищното и училищното образование, каза още министърът.