В „Локхийд Мартин“ се надяват, че преговорите между правителствата на България и САЩ за доставката на изтребителите F-16 ще приключат това лято, а първите самолети ще пристигнат у нас през 2023 г.
„Надяваме се, че ще бъде това лято, но наистина зависи изцяло от разговорите между двете правителства“ – заяви Джeймс Робинсън, директор на отдел „Международно бизнес развитие на F-16“ в „Локхийд Мартин“.
През януари парламентът възложи на Министерски съвет да подготви международен договор и да проведе преговори с правителството на Съединените щати за придобиване на нов тип боен самолет F-16V Block 70. Същият ден от „Локхийд Мартин“ казаха, че приветстват решението на българския парламент за започване на преговори за закупуването на изтребители F-16 Блок 70.
„Изтребителите F-16 отговарят напълно на отбранителните нужди на България и на НАТО и военновъздушните сили на страната ще придобият най-модерния изтребител 4-о поколение на въоръжение в алианса. Българската икономика и индустрия също ще спечелят от новоустановените дългосрочни отношения с глобалния технологичен лидер „Локхийд Мартин“. Ще продължим да подкрепяме правителството на САЩ и нашите нови български партньори по време на преговорите по договора“ – каза тогава Джeймс Робинсън, директор Международно бизнес развитие на F-16 в „Локхийд Мартин“.
Днес на въпроса ако се сключи договор кога могат да дойдат първите F-16 в България, Робинсън обясни, че това зависи от преговорите между двете правителства в момента.
„В момента очакваме, че първите F-16 ще пристигнат в България през 2023г. – обясни той. Обучението на опитните пилоти ще продължи около 1 година и за по-младите пилоти около 2 години – Мислим, че в момента, ако се подпише договорът, обучението ще започне около 2021 година.“
Днес „Локхийд Мартин“ проведе „тест-драйв“ в оригинален симулатор на изтребителя Ф-16 Блок 70 – вариантът, който компанията предлага на Българските военновъздушни сили.
„Много се гордея с този F-16 . Много по-различен е от този, с който аз летях преди години“, каза Дан Савил, на когото му казват „Кадилак” и е летял 2600 часа на F-16.
Той летял на Блок 40 и също Блок 50. Дан Савил показа системата за сигурност, която работи в този самолет – това е автоматична система за предотвратяване на сблъсъци в земята.