Рекорден брой пътни произшествия са станали от началото на годината в страната.
По-голям в сравнение с миналата година е и броят на жертвите на пътя, показва черната статистика.
Една от причините за черната статистика е това, че част от новите пътища в страната вече са компрометирани, което допълнително увеличава риска от катастрофи, показва репортаж на БНТ.
За изминалата 2022 година България е на второ място в Европа по брой жертви на пътя. Статистиката най-вероятно ще се запази, като има вероятност за тази година дори да се изкачим на челното място в черната статистика, тъй като броят на загиналите расте.
20 души повече са загиналите при катастрофи от началото на годината в сравнение с изминалата 2022.
Статистиката сочи още, че в светлата част от денонощието катастрофите са повече, но с по-малко загинали и ранени, а при 50% от катастрофите през нощта има жертви.
„Преходът от светла към тъмна част е най-сублимният, в момента, в който организмът и очите трябва да се адаптират от светло към тъмно. В сумрака. Това е момент, в който се получават най-тежките ПТП, защото сякаш не сме подготвени да намалим скоростта, да спазваме дистанция, да спазваме ограниченията, да се оглеждаме, ако е непознат пътят, къде има пешеходни пътеки“, заяви Диана Стоянова, професионален рали състезател.
„Вземете състоянието на нашия автопарк, където ние сме автоморгата на Европа. Средната възраст на колите е 17-18 години, има не добро осветяване. Като сложим това, че няма маркировка в голяма част от пътищата, има много дупки и резултатите са налице“, коментира Владимир Тодоров от Асоциация на пострадалите при катастрофи.
Институтът по пътища и мостове към АПИ направи проверка на 165 километра пътища в страната, които са още в гаранция. Четири участъка са с установена неравност на пътя, при седем пътни отсечки има разминаване в дебелината на асфалта.
Стотици обаче са километрите пътна мрежа в страната, които са осеяни с дупки, което заедно с намалената видимост и метеорологичните условия през есенно-зимния сезон увеличават риска от катастрофи.
„Категорично инфраструктурата е една от водещите причини за катастрофите. Емблематични примери за това е катастрофата на Своге, където падна автобус и 20 души загинаха. Там е доказано, че износващият слой на асфалта беше с показатели, които не отговарят на изискванията, съответно се получава приплъзване“, допълни Владимир Тодоров.
„В повечето случаи винаги бързаме, искаме да стигнем по-рано. Когато не сме подготвени за дупки това е огромна предпоставка да скача автомобилът, да стане тежко ПТП. Винаги трябва да сме готови да намалим плавно скоростта. Да избягваме максимално дупките, но не да навлизаме в насрещното платно, а по-скоро да намалим нашата скорост и дори да предупредим останалите участници в движението по пътищата“, каза още Диана Стоянова.
От началото на месец октомври на пътя са загинали над 30 души. Някои от тях са загубили живота си, защото са спазвали правилата за движение, но други смятат, че на тях няма да се случи или просто бързат.
Затова специалистите са категорични, че основното, за да се намали броят на жертвите по пътищата е да се промени съзнанието на шофьорите, а след това идват глобите, наказанията и отнемането на автомобили.