Сега е лятото на нашето недоволство, не съвсем написа Шекспир в „Ричард III“ (б.р. оригиналът гласи „зимата на нашето недоволство“), но за пътуващите със самолет в САЩ и Европа това лято се очертава да бъде точно такова.
Полетите изчезват от разписанията – някои в последния момент, тъй като авиокомпаниите не успяват да предоставят услугите, за които пътниците са похарчили значителни суми пари, често с надеждата да се насладят на първото си бягство от години. Повече от 1500 полета бяха отменени само в САЩ миналата събота и неделя, а страната се насочи към натоварения празничен уикенд на 4 юли.
„Delta Air Lines“ намали с около 100 полета на ден графика си през юли, за да „сведе до минимум смущенията“ и издаде отказ за пътниците на 4 юли, тъй като се подготвя за обеми пътници, „невиждани от преди пандемията“.“Air Canada“ заяви, че ще анулира до 10% от полетите през юли и август, приблизително 150 на ден.
На летищата все по-често се срещат сцени с пътници, които се редят на опашки пред вратите на терминалите или се настаняват в залите за заминаващи, тъй като закъсненията при проверката за сигурност, регистрацията и имиграцията водят до още по-голям хаос.
Пътниците са помолени да дойдат още по-рано, за да успеят да се справят навреме за полета си, а след това, за да се увеличи объркването, отново са помолени да не идват твърде рано. „Моля, имайте предвид, че сте добре дошли в залата за заминаващи само 4 часа преди полета си“, съобщиха от летище „Схипхол“ в Амстердам тази седмица.
А след това се появява и проблемът с багажа. На лондонското летище „Хийтроу“ снимките, показващи огромни купчини чанти, отделени от собствениците им, станаха емблематични за преживяванията на много пътници, които се сблъскват с разочарованието да се опитват да предявят претенции за изгубени вещи или да чакат с дни, за да се срещнат отново с тях.
Няма бързи решения
Като цяло сега пътуването със самолет е малко кошмарно – дори рисковано. А летният сезон едва започва.
Очевидно няма бързи решения. Тази седмица германската авиокомпания „Луфтханза“ предупреди пътниците в имейл, че ситуацията „едва ли ще се подобри в краткосрочен план“, като настоя, че стабилност ще бъде постигната едва през зимата.
„Твърде много служители и ресурси все още не са на разположение, не само за нашите инфраструктурни партньори, но и в някои от нашите собствени области“, се казва в доклада. „Почти всяка компания в нашия бранш в момента набира нов персонал, като само в Европа са планирани няколко хиляди“.
Дори когато проблемът е свързан основно с летищата, това може да означава и забавени и отменени полети. Наскоро холандският превозвач KLM беше принуден да се откаже от всички входящи европейски полети до Амстердам, очевидно поради пренаселеност на летището.
И така, какво се случва? Голяма част от търговската авиация е почти истинска ракетна наука, но наборът от проблеми, с които авиокомпаниите и летищата се сблъскват в момента, не е такъв. Вместо това става въпрос за много по-обикновен бизнес проблем: персонал.
И авиационната индустрия би трябвало да е предвидила, че това ще се случи.
Без изненада
„На базата на собствените си проучвания, на проучванията, които моята компания и други компании са провели, и на системите за резервации, ръководителите на авиокомпаниите би трябвало да видят – и следователно да знаят – че отново ще има голямо търсене на пътувания“, казва Хенри Хартевелдт, директор на фирмата за пазарни проучвания и консултации „Atmosphere Research“.
„Или те не са погледнали собствените си данни, или са ги прочели погрешно, или са ги интерпретирали неправилно, но нищо от това не би трябвало да е изненада за авиокомпаниите“.
В почти всички случаи проблемът се състои в това, че твърде много опитни хора са били освободени по време на пандемията – или уволнени, или освободени по собствено желание – и че авиокомпаниите, летищата и други ключови части на авиационната система не са наели и квалифицирали достатъчно хора, за да ги заменят.
Този въпрос е важен. Както авиокомпаниите и летищата знаят много добре, за да се получи пропуск за сигурност, който да позволява работа в самолет или на изхода на летището, е необходим цял процес.
В Обединеното кралство съществува също и фактът, че след Брекзит те не могат да се възползват от работници от Европейския съюз.
Често се налага и доста сложно обучение за извършване на работата, не на последно място и поради факта, че видът и усещането на много от компютърните системи за пътуване със самолет изглеждат по-скоро като в 80-те години на миналия век, отколкото в съвременния свят на iPhone или Android.
Адисън Шонланд, партньор във фирмата за авиационни анализи и доклади „AirInsight“, обобщава вероятните засегнати сектори като „всяка част от системата за въздушни пътувания, която има служители“.
„Уволненията са лесни, а връщането на хора с подходящо разрешение за достъп до класифицирана информация е трудно“, казва Шонланд. „Освен това, авиокомпаниите в САЩ имат репутацията на ненадеждни работодатели, а работата изисква квалифицирани хора и е трудна. Тези хора вероятно имат по-привлекателни възможности сега.“
Някои от проблемите са свързани с твърде многото аутсорсинг.
Рецепта за смущения
На много летища, особено в Европа, ключови задачи като регистрация, проверка за сигурност и багаж, изходи и летищни операции се изпълняват от служители, които работят за компании на трети страни, с които авиокомпаниите и летищата сключват договори. Често ще ги забележите в безвкусна униформа, която не е същата като тази на служителите на собствената ви авиокомпания.
Тези хора вършат работа, която в някои случаи е доста трудна – например да вдигат чанти навън в сняг и слънце, да работят преди изгрев и до късно вечер и да се занимават с все по-разстроени пътници.
Някои от проблемите са и въпрос на трудови отношения.
Например по време на пандемията „British Airways“ поиска от някои служители в Обединеното кралство да намалят заплатите им с 10%. Оттогава заплатите на някои от работниците бяха увеличени, но не и на служителите на гишетата за регистрация на пътници в „Хийтроу“, които сега са готови да стачкуват, за да получат това. „British Airways“ заяви, че е разочарована от този ход и се надява да намери начин да избегне стачни действия.
Без значение от коя страна на Атлантическия океан се намирате, това е рецепта за смущения.
В САЩ Федералната авиационна администрация е изправена пред проблеми поради недостиг на ръководители на полети, казва Хартевелдт от „Atmosphere Research“.
„Свързаните с Covid здравни ограничения ограничиха възможността на Федералната авиационна администрация да наеме и обучи нови хора, които да контролират въздушния трафик през 2020 и 2021 г.“, казва той. „Освен това контрольорите на въздушния трафик са длъжни да се пенсионират на 56-годишна възраст, а календарът не спря през тези две години“.
„Федералната авиационна администрация активно наема хора, които да станат контрольори на въздушния трафик, но процесът на обучение отнема време. Междувременно авиокомпаниите планират повече полети до някои дестинации, особено до Флорида, отколкото Федералната авиационна администрация може да обработи“.
„Така че дори когато времето е добро, Федералната авиационна администрация понякога трябва да дава на някои полети по-дълги, по-малко преки маршрути, които могат да доведат до закъснения, за да разпредели тежестта между своите центрове за контрол на въздушното движение“.
И така, какво трябва да правят пътниците?
Най-добрият съвет, който мога да ви дам като авиационен журналист, който никога не се е сблъсквал с толкова много сътресения, е да резервирате с мисълта как да сте защитени.
Помислете за алтернативи на полета, ако пътуването ви може да се осъществи за по-малко от осем часа с влак, кораб, автобус или автомобил. Ако не пътувате с хора, които трябва да се върнат на училище през есента, помислете за пътуване през септември или октомври, а не през юли или август.
Ако се налага да летите, изберете полети без междинно кацане, вместо полети с прекачване, ако има такива и са достъпни. Свързващите полети усложняват ситуацията и увеличават уязвимостта от отмяна или закъснение, особено тези през места, където през лятото могат да възникнат сериозни метеорологични проблеми.
В Европа избирайте по-малките летища, които се ползват с добра репутация за ефективност и не са докладвани скорошни сериозни смущения: Мюнхен, Цюрих и Виена са най-сигурните.
Изберете по-ранни полети през деня, а не по-късни – това означава повече възможности за пътуване същия ден, в случай че полетът ви бъде отменен или значително забавен. Ако е възможно, трябва да се избягват връзките с малко време между кацането на единия и излитането на следващия самолет.
Избирайте авиокомпании, които предлагат много полети на ден по даден маршрут, а не такива, които имат само един или два.
Проучете какви други възможности за пътуване има по даден маршрут. Ако в деня, в който се явявате, в Далас или Хюстън има гръмотевични бури, можете ли да помолите представител на авиокомпанията да ви насочи през Чикаго, Филаделфия или летище „Вашингтон-Дълес“?
Някои авиокомпании предлагат ускорена регистрация и сигурност, достъп до салони и приоритетно качване на борда при допълнителна такса за закупуване на билет, а това е по-изгодно от всякога.
Присъединете се към програмата за редовни пътници на вашата авиокомпания. Повечето системи за презаверка дават предимство на редовните пътници по някакъв начин – дори и на тези, които са натрупали малко километри. Също така използвайте приложението на авиокомпанията, което ще улесни всяка презаверка.
В случай, че опциите за презаверка в приложението не работят, могат да се използват телефонни обаждания или социални медии. Авиокомпаниите често отговарят на директни съобщения в Twitter.
Пътувайте с малко багаж и изберете само ръчен багаж, ако можете. Ако се налага да чекирате багаж, дръжте в ръчния багаж дрехи за няколко дни и други неща от първа необходимост. Вземете закуски, зарядни устройства и осигурете на устройствата си достъп до телевизия и филми. И вземете със себе си най-важното нещо това лято – а винаги, когато пътувате: търпение.
Автор на текста е авиационният журналист Джон Уолтън, публикацията е на CNN. Заглавието е на ДЕБАТИ.БГ.
Още актуални анализи – четете тук.