Предложенията за промени в Конституцията, които бяха приети на второ четене, предвиждат възможността
българи, които имат и чуждо гражданство, да могат да се кандидатират за депутати.
Това предложение беше направено в първоначално внесения законопроект за промени в Конституцията, който мина на първо четене по т.нар. „бавна писта“.
Между първо и второ четене бяха внесени нови промени, с които текстът, който касае двойното гражданство остана, но е леко прецизиран. Според него за депутати могат да бъдат избирани български граждани,
които могат да имат и друго гражданство, но са живели в страната в последните в последните 18 месеца.
На практика това означава, че тези лица, ако бъдат избрани за народни представители, могат да бъдат назначени за министър-председател или за министър.
Веднага се появиха спекулации за това, че така се дава зелена светлина за съдии, прокурори, началници на специалните разузнавателни служби и генерали от армията да бъдат назначавани чужденци. По този начин се поставя националната сигурност под риск, се посочва още в циркулиращите тези.
Обобщението им беше направено от журналиста Калина Андролова в предаването „Политически НЕкоректно“ с водещ Петър Волгин.
Според нея освен за министър-председател или министър, хора с двойно гражданство могат да станат съдии или дори да оглавят някоя от специалните служби.
Гласувано: Непрекъснатост на парламента и избор на главен прокурор следващата есен
„Ако бъде разрешено хора с двойно гражданство да заемат такива позиции, ще могат ли да заемат позиции на съдии, на ръководители на ДАНС, на ДАР, на военното разузнаване?! Добре ли звучи министърът на отбраната на България, за който така или иначе обикновено лобират външни фактори и чужди военно-промишлени комплекси, в едно обозримо бъдеще да бъде човек с двойно гражданство?! Човек, който е възможно да е живял дълги години някъде по света, да речем в Русия, или в САЩ, или в Турция?!“, пита Андролова.
Тя посочва примери с държави, в които има ограничения за участие на хора в изпълнителната и законодателната власт или да заемат позиции на съдии и директори в служби по сигурността.
Според нея така се отваря вратата за „инфилтриране“ на „агентура на великите нации“. Но и не само на тях – Турция също би вкарала агентура по върховете на държавния апарат.
А двойното гражданство просто ще разшири възможностите за нови политически фигури под формата на нашенци, живели дълго в чужбина, да бъдат инсталирани на ключови позиции от чужди служби. Такива експерти ще оглавят и структурите за сигурност. Изобщо държавата ще се движи на автопилот отвън.
Важно е да се отбележи, че дори да бъдат приети промените в Конституцията в частта им за двойното гражданство, те касаят единствено депутатите. Вярно е, че това отваря вратата за българи с двойно гражданство да станат и министри – както посочва Андролова – министър на отбраната, например.
Това, което удобно се избягва и не се обяснява,
е, че Конституцията дава насоките за това как да бъде написано законодателството. С други думи, след промените в Основния закон на държавата, ще трябва да бъдат приети промени в съответните специални закони, така че да отговарят на новите изисквания.
Това автоматично означава, че законодателят – Народното събрание, ще има пълното право да внесе текстове, които да описват точно тези хипотези – може ли или не може министър на отбраната да бъде лице с чуждо гражданство.
Подвеждащо е и твърдението, че чужденци ще оглавят специалните ни служби.
Горещо бихме препоръчали да се прочетат законите за Държавна агенция „Разузнаване“, ДАНС и Служба „Военно разузнаване“, където
има категорична забрана съответните служби да бъдат оглавявани от българи с двойно гражданство.
За да се случи тази хипотеза – чужденци да бъдат „инфилтрирани“ в структурите ни по сигурността, за това трябва да бъдат приети промени в съответните закони.
Това означава, че промените в Конституцията не „инсталират“ чужденци по върховете на държавното управление.
Апропо, били сме свидетели неведнъж министри и министър-председатели да лобират в полза на една държава и без да имат двойно гражданство.
Такъв например беше случаят с купуването на изтребители за бойната ни авиация.
Първото служебно правителство на президента Румен Радев, в което военен министър беше Стефан Янев (според когото войната в Украйна е специална военна операция), определи списък с трите варианта за купуване на нова бойна авиация.
На първо място в него беше посочена Швеция с изтребителите „Грипен“. Тогава президентът и правителството му бяха пряко обвинени в лобизъм от депутати от ГЕРБ.
Стана така, че веднага след последвалите избори депутати на Борисов, начело с екс вътрешният министър Цветан Цветанов, приеха решение, с което „Грипен“ бяха дисквалифицирани и на тяхно място беше избран американският F-16.
С други думи, лобизъм в полза на чужда държава е възможно да се случи и сега, без да има текстове за двойното гражданство – от министри и депутати.
Между другото служебният министър на правосъдието Янаки Стоилов обяви през октомври 2021 година, че председателят на Софийския градски съд (СГС) Алексей Трифонов няма българско гражданство. Той има само едно и то е – руско.
Въпреки че в решение на ВАС по случая се посочва, че съдията има и българско гражданство, тук остава въпросът как така човек с двойно гражданство, дори и без промени в Конституцията, е заемал един от най-високите постове в българската правосъдна система.