25-ият

Американските методи за развиване на бизнес се отличават със своята агресивност. Затова САЩ се е превърнала в родната на сюблимното въздействие – т.нар. манипулиране на хората, основано на работата с тяхното подсъзнание.

25-ият кадър

Един от най-популярните методи за манипулация е т.нар. 25-и кадър. В основата му създателят на този метод Джеймс Вайкъри поставя „излишен” кадър, който се вгражда в кинолентата и влияе на човешкото подсъзнание.

Методът се състои в това, че на всеки 24 кадъра на 1/3000 секунди се добавя още един – рекламен кадър. Той безропотно се възприема от зрителите като команда за действие. Той естествено не привлича вниманието ни, но се наслагва в подсъзнанието.

25-ият
Pop corn with soda and movie shows

Своите експерименти Вайкъри провежда през лятото на 1957 г. Неговият 25-и кадър се явява реклама на пуканки и Кока-кола, която се появява в неговите филми. Това неминуемо довело до увеличаване на продажбите на Кока-кола с 18% и на пуканки с 57,8%.

Паника и пробуждане

След като той публикувал резултатите от изследването си, реакцията на обществеността била разнопосочна. На някои идеята се харесала – лекциите на Вайкъри придобили голяма популярност, а бизнесмените веднага възприели технологията. Тя започнала да се прилага и в политиката особено по време на предизборни кампании или в образователния процес.

Същевременно някои журналисти и педагози били тревога, тъй като се почувствали заплашени от възможността хората толкова лесно да бъдат принуждавани да вършат всичко, което се изисква от тях. Последвали обвинения в зомбиране на обществото и нарушение на правата на човека.

25-ият кадър в киното

Този метод за влияние е използван в редица филми с цел повишаване на интереса към лентите. Въпреки това скоро станало известно, че системата на Вайкъри има страничен ефект.

 

В Япония, където 25-ият кадър бил използван в анимационен филм за Покемон, този метод бил обвинен в причиняване на вреда на детското здраве, тъй като някои от малчуганите получавали епилептични пристъпи след излъчването му.

Разобличаването

Методиката на Вайкъри била използвана и в рекламите на телевизионни магазини, като на 25-ия кадър пишело „Обадете се веднага”. Но методът не проработил.

Американското издание „Фонд за изследване на рекламата” изискал от Вайкъри да предостави документите от изследването, но той отказал.

25-ият

Студентът от Ню Йорк Стюарт Роджърс събирал материали за реферат по темата и пристигнал в градчето Форт-Ли, където по данни на Вайкъри се провеждали неговите изследвания. Оказало се, че такова нещо в киносалона в града не се е случвало. Дори самите размери на салона не отговаряли на описаното от създателя на метода.

Група учени от Холандия провели свое независимо проучване по темата и стигали до заключението, че подсъзнателното въздействие върху човека съвсем не се приема безкритично от нашия мозък. Изключение от това правило са само психически неуравновесените хора.

Пет години след внедряването на технологията 25-и кадър Джеймс Вайкъри бил принуден да признае, че изфабрикувал резултатите от проведените от него експерименти, а самият метод е мошеничество.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук