Нетфликс

Когато преди 25 години американците Рийд Хейстингс и Марк Рандълф основават компанията за отдаване под наем на DVD-та, наречена „Нетфликс“ (Netflix), никой не си е и представял, че тя ще натрупа капитал от 36 милиарда долара от разпространение на аудиовизуално съдържание.

Хейстингс разказва често историята, която поставя началото на водещата в момента платформа за стрийминг услуги и гнева, който е изпитал, когато е трябвало да плати глоба от 30 евро за закъснение при връщането на касета с филма „Аполо 13“ в местна видеотека, разказва БТА.

В действителност обаче още преди да основе „Нетфликс“ на 28 август 1997 година, в главата на Хейстингс се е въртяла идеята да предоставя услугата за доставка на филми на VHS касети.

Популярността на DVD-та, първоначалният каталог с 1000 заглавия и гъвкавият подход да се връщат филмите до седмица по-късно, поставят началото на бизнес идея, която се разрасна през последното десетилетие, за да се превърне в огромна компания с над 11 5000 служители.

Това, което направи „Нетфликс“ специален от самото начало обаче бе опцията клиентите да плащат месечен абонамент от 20 долара, за да задържат DVD-та в течение на седмици и възможността да се взимат всички сезони на даден сериал, за да ги гледат последователно за срок от 4 седмици, подчертава испанското издание „Периодико“.

„Не бяха единствените, които предлагаха тези услуги по онова време, но успяха да заемат лидерска позиция на пазара“, коментира професорът от университета в Сиракуза, щата Ню Йорк Робърт Томпсън.

През 2002 г. „Нетфликс“ излезе на борсата, като акция на компанията се търгуваше за 1 долар, а пет години по-късно пускането на стрийминг формата доведе до рязък скок на стойността на активите й.

През 2010 г. компанията с централа в Лос Гатос, щата Калифорния вече имаше над 12 милиона абонати, основно от САЩ.

Освен това масовото закупване на смартфони в целия свят позволи този голям каталог с онлайн филми и сериали да бъде използван от милиони нови абонати .

„Нетфликс разполага с огромна колекция от оригинални заглавия и права върху интелектуална собственост, включително тази на „Парамаунт пикчърс“ (Paramount Pictures) и „Дисни+“(Disney+), а заяви пред испанската агенция ЕФЕ Аманда Лоц, експерт в сектора на стрийминг услугите и професор в университета в Куинсланд, Австралия.

През 2018 г. „Нетфликс“ се превърна в платформата с най-много номинации за наградите „Еми“, успявайки да спечели 23 приза, а година по-късно се сдоби и с четири награди „Оскар“ за „Рома“ и „Точка. Край на изречението“.

След това настъпи пандемията от КОВИД-19 и последваха локдауни, които доведоха до повишаване на бизнес показателите на „Нетфликс“, частично и заради успешни продукции като „Игра на калмари“ (2021 г.) и пети сезон на „Хартиената къща“ (2021 г.).

Борба за лидерската позиция

Оттогава обаче се наблюдава постепенно отслабване на лидерската позиция на „Нетфликс“ като най-популярна стрийминг платформа в света, което подейства на инвеститорите през последната година и съответно доведе до спад в цената на акциите на компанията.

От 2019 г. платформата трябва да се бори освен с традиционните си конкуренти Ейч Би Оу (HBO) и „Амазон прайм видео“ (Amazon Prime Video) и с други мощни стрийминг услуги като предлаганите от „Дисни+“ и „Епъл ТиВи+“ (Apple TV+).

Компанията очакваше да загуби до 2 милиона абонати през второто тримесечие на 2022 г., но броят им в крайна сметка се оказа „само“ 970 000.

„Няма толкова хора на Земята, че „Нетфликс“ да отчете растеж до равнищата отпреди няколко десетилетия, но това не означава, че ще престане да има съществено значение“, казва професор Томпсън.

От началото на годината компанията е уволнила до 3000 служители и е ориентирала средносрочната си стратегия около две оси: налагане на глоби за споделяне на акаунти и пароли от повече хора, от които само един плаща абонамент и въвеждане на нискобюджетен план с рекламно съдържание.

Според специалисти обаче, ако компанията иска да подобри позициите си на пазара и финансовата си ситуация, то трябва да заложи на включване на реклама и излъчване на съдържание на живо.

„Това обаче ще бъде трудно, тъй като „Нетфликс“ не разполага с толкова много данни за клиентите си колкото другите технологични гиганти, които могат да залагат на таргетирана реклама“, коментира пред ЕФЕ Дейвид Крейг от Южнокалифорнийския университет, който се занимава с проучвания на медийната индустрия.

Платформата вече излъчи пряко специално събитие като фестивала на комиците „Нетфликс е шега“, но според експерти в сектора бъдещето е в предаването на спортни събития.

„И Ес Пи Ен+ (ESPN) предава футбол в САЩ, а Ди Ей Зи Ен (DAZN) – в Европа. Това може да е е един от начините, тъй като спортът съсредоточава много фенове, привлечени от добавената стойност на излъчването на живо“, твърди Крейг.

Той очерта също и възможността за „придобиването от голяма технологична или телекомуникационна компания“ или „сливане с други платформи“, като тези опции биха могли да решат проблемите на „Нетфликс“.

Въпреки трудностите „Нетфликс“ продължава да държи привилегированата позиция на пазарен лидер в стрийминга на световно равнище с 220 милиона абонати, което е с 20 милиона повече от „Амазон“ (Amazon), с 15 милиона повече от империята на „Дисни“ („Дисни+“, „Хулу“ – Hulu, „Стар“ – Star и И Ес Пи Ен+ ) и с цели 180 милиона повече от „Епъл ТиВи+“.

Още любопитни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук