Поредната „драма“ с учебниците в българските училища беше представена наскоро във Facebook.

След „отпадането“ на „Аз съм българче“ от учебната програма и „украинското“ дете на корицата на сборник със стихотворения от Иван Вазов, в последните дни на дневен ред е стара претоплена тема.

От февруари тази година се разпространяват няколко сходни по съдържание поста, придружени с картини на насилие на турски войници над мирно население.

НОВ СКАНДАЛ С УЧЕБНИЦИТЕ
ОКАЗВА СЕ, ЧЕ ХАЙДУТСВО В БЪЛГАРИЯ НЕ Е ИМАЛО.
КАПИТАН ПЕТКО ВОЙВОДА НЕ СЪЩЕСТВУВА
БАТАШКО КЛАНЕ НЕ Е ИМАЛО
ЕНИЧЕРСТВО НЕ Е ИМАЛО
АПРИЛСКО ВЪСТАНИЕ НЕ ИМАЛО
На въпроса: Какво е имало в България между ХIV-ХVІIІ в Министерството на Образованието отговаря:
„Имало е съжителство между традициите на християни и мюсюлмани“ в глава озаглавена (забележете колко нежно е пипнато) „Османската империя и българите“. Вече дори не е владичество, дори не е присъствие. Ах тези Руснаци винаги се месят когато сме най добре. 135 години от Старозагорското клане.

В поста не става ясно какъв е източникът на тази информация, а последното изречение „135 години от Старозагорското клане“ ясно показва несъответствието в поста,

тъй като тази година се навършват 147 години от тези трагични събития. 

Това е първото доказателство за това, че текстът механично е копиран от друго място и че циркулира вече близо 10 години в общественото пространство.

Нова истерия: 3 март е заличен от учебник за деца в чужбина. Да, ама не!

В текста на поста не се съобщава кога и къде просветното министерство е отговорило на въпроса „Какво е имало в България между ХIV-ХVІIІ в.“ (без да се уточнява какво е това „какво“, за което се пита) и всъщност кой го е задал.

Обикновена проверка в социалната мрежа Facebook показва, че тези текстове са публикувани още през 2019 г.

От програмата на просветното министерство, която е публикувана на страницата на МОН, става ясно, че твърденията са неверни.

  1. Не е имало хайдутство – в новите думи и термини в показаната таблица, ясно се вижда, че се въвежда терминът „хайдути“ и че се говори за съпротивително движение спрямо османската власт.
  2. Съжителство между традициите на християни и мюсюлмани и взаимни влияния между културите на християнството и исляма – видно от представената пограма никъде не става въпрос за подобни понятия като „съжителство“.
  3. Капитан Петко войвода не съществува, няма Баташко клане – видно от програмата нито едно от горепосочените твърдения не е вярно.

В същото време в раздела за „Компетентности като очаквани резултати от обучението“ за тема 4 присъства изречението, че ученикът трябва да може „представя съпротивителните действия на българите срещу османската власт“.

„Няма да го демонтират, направо ще го съборят“: По следите на манипулацията за премахването на паметника „Шипка“

Също така той трябва да „разбира ролята на християнската религия за съхраняване на българската народност“, да „обяснява по зададени показатели ролята на манастирите за съхраняване на българския народ“, да „разбира ролята на семейството и рода за съхраняването на народността“, да „описва процесите на ислямизация и техните резултати“ и др.

Проверка на БНР показва също така, че въпросната пресконференция, на която са били отправени въпроси към министерството, е от 2016 година. На това събитие тогавашният министър на образованието уточнява, че „иго“ и „владичество“ са термини, които остават в учебниците.

Още за фалшивите новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук