По предварителни данни на НСИ индексът на потребителските цени за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.5%, т.е. месечната инфлация е 1.5%. Годишната инфлация за януари 2022 г. спрямо януари 2021 г. е 9.1%.
Средногодишната инфлация за периода февруари 2021 – януари 2022 г. спрямо периода февруари 2020 – януари 2021 г. е 4.1%.
През януари 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 2.4%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.2%;
• облекло и обувки – намаление с 1.8%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива – увеличение с 1.4%;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – увеличение с 1.2%;
• здравеопазване – увеличение с 0.4%;
• транспорт – увеличение с 0.6%;
• съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
• развлечения и култура – увеличение с 3.8%;
• образование – увеличение с 0.2%;
• ресторанти и хотели – увеличение с 2.3%;
• разнообразни стоки и услуги – увеличение с 1.7%.
През януари 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз – с 1.3%, брашно – с 4.2%, бял хляб – с 2.9%, типов и ръжен хляб – с 3.0%, макаронени изделия – с 5.3%, месо от едър рогат добитък – с 1.4%, месо от домашни птици – с 1.2%, мляно месо (кайма) – с 2.3%, риба – с 2.6%, пълномаслено и нискомаслено прясно мляко – съответно с 0.7 и 1.3%, кисело мляко – с 1.4%, сирене – с 1.6%, кашкавал и извара – с по 4.3%, яйца – с 0.8%, млечни масла – с 5.8%, олио – с 4.4%, ябълки – с 3.7%, цитрусови и южни плодове – с 1.0%, домати – с 13.4%, краставици – с 16.4%, зеле – с 8.9%, пипер – с 22.2%, зелен лук и праз – с 3.1%, гъби – с 3.5%, зрял боб – с 1.8%, леща – с 4.9%, захар – с 2.5%, шоколад и шоколадови изделия – с 1.0%, сол – с 2.1%, кафе – с 2.3%, чай – с 3.0%, минерална вода – с 2.6%, газирани напитки – с 2.0%, ракии – с 1.3%, вина – с 0.4%, бира – с 0.6%, и други.
През януари 2022 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: хляб „Добруджа“ – с 0.1%, свинско месо – с 0.8%, малотрайни и трайни колбаси – съответно с 0.9 и 0.8%, маргарин – с 0.4%, сушени плодове и ядки – с 0.5%, зрял лук – с 1.3%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) – с 0.3%, маслини – с 1.6%, картофи – с 1.1%, оцет – с 0.2%, плодови сокове – с 0.1%, и други.
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: материали за ремонт и поддържане на жилище – с 2.7%, централно газоснабдяване – с 24.0%, газообразни горива за битови нужди – с 1.0%, въглища – с 3.1%, дърва за отопление – с 2.6%, хладилници – с 2.9%, перални и съдомиялни – с 1.6%, препарати за почистване на съдове – с 4.9%, други почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) – с 2.3%, нови автомобили – 0.4%, дизелово гориво – с 0.8%, автомобилен бензин А95Н – с 0.6%, автомобилен бензин А100Н – с 0.4%, метан за ЛТС – с 20.3%, поддръжка и ремонт на ЛТС – с 2.8%, курсове за водачи на ЛТС – с 1.7%, цветарство – с 1.2%, вестници – с 1.2%, услуги по обществено хранене – с 2.1%, бръснаро-фризьорски услуги – с 3.3%, продукти за лична хигиена – с 0.9%, козметични продукти – с 3.1%, и други.
През януари 2022 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло и обувки – съответно с 2.0 и 1.6%, пелети – с 1.7%, прахосмукачки – с 0.8%, принадлежности за ЛТС – с 0.1%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 1.3%, телевизори – с 0.5%, лаптопи – с 1.0%, и други.
През януари 2022 г. е регистрирано увеличение на цените на: лекарствените продукти – с 0.3%, лекарските и стоматологичните услуги – съответно с 0.9 и 1.2%.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
По предварителни данни на НСИ хармонизираният индекс на потребителските цени за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.2%, т.е. месечната инфлация е 1.2%. Годишната инфлация за януари 2022 г. спрямо януари 2021 г. е 7.7% (табл. 2 от приложението).
Средногодишната инфлация за периода февруари 2021 – януари 2022 г. спрямо периода февруари 2020 – януари 2021 г. е 3.5%.
Според ХИПЦ през януари 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 2.2%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.3%;
• облекло и обувки – намаление с 1.7%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива – увеличение с 1.9%;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – увеличение с 1.1%;
• здравеопазване – увеличение с 0.4%;
• транспорт – увеличение с 0.2%;
• съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
• развлечения и култура – увеличение с 1.9%;
• образование – увеличение с 0.3%;
• ресторанти и хотели – увеличение с 2.3%;
• разнообразни стоки и услуги – увеличение с 1.2%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
По предварителни данни на НСИ индексът на цените за малката кошница за януари
2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.7% (табл. 3 от приложението).
През януари 2022 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
• хранителни продукти – увеличение с 2.9%;
• нехранителни стоки – увеличение с 0.8%;
• услуги – увеличение с 0.1%.
Индекси на потребителските цени за януари 2022 година (предварителни данни) | |||||
(Проценти) | |||||
Потребителски групи | Тегла | I.2022 | |||
предходният месец = 100 | декември 2021 = 100 | съответният месец от предходната година = 100 | |||
00 | Общ ИПЦ | 100.000 | 101.5 | 101.5 | 109.1 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 31.533 | 102.4 | 102.4 | 111.2 |
02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 4.837 | 100.2 | 100.2 | 101.2 |
03 | Облекло и обувки | 4.236 | 98.2 | 98.2 | 104.7 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 17.094 | 101.4 | 101.4 | 113.2 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайно поддържане на дома | 5.681 | 101.2 | 101.2 | 105.8 |
06 | Здравеопазване | 8.013 | 100.4 | 100.4 | 101.2 |
07 | Транспорт | 9.006 | 100.6 | 100.6 | 121.3 |
08 | Съобщения | 5.473 | 100.0 | 100.0 | 94.6 |
09 | Развлечения и култура | 4.782 | 103.8 | 103.8 | 108.3 |
10 | Образование | 0.770 | 100.2 | 100.2 | 104.6 |
11 | Ресторанти и хотели | 3.632 | 102.3 | 102.3 | 108.9 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 4.944 | 101.7 | 101.7 | 105.4 |
Хранителни стоки | 32.855 | 102.4 | 102.4 | 110.9 | |
Нехранителни стоки | 35.882 | 100.6 | 100.6 | 110.0 | |
Обществено хранене | 3.205 | 102.1 | 102.1 | 109.0 | |
Услуги | 28.057 | 101.4 | 101.4 | 105.9 |
Хармонизирани индекси на потребителските цени за януари 2022 година (предварителни данни) | ||||||
Потребителски групи | Тегла | I.2022 | ||||
2015 = 100 | предходният месец = 100 | декември 2021 = 100 | съответният месец от предходната година = 100 | |||
‰ | % | |||||
00 | Общ ХИПЦ | 1000.000 | 114.80 | 101.2 | 101.2 | 107.7 |
01 | Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 226.567 | 128.20 | 102.2 | 102.2 | 110.5 |
02 | Алкохолни напитки и тютюневи изделия | 58.164 | 112.65 | 100.3 | 100.3 | 101.5 |
03 | Облекло и обувки | 39.093 | 97.36 | 98.3 | 98.3 | 104.7 |
04 | Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 120.788 | 125.92 | 101.9 | 101.9 | 112.4 |
05 | Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайно поддържане на дома | 63.809 | 107.88 | 101.1 | 101.1 | 106.3 |
06 | Здравеопазване | 85.240 | 106.05 | 100.4 | 100.4 | 101.2 |
07 | Транспорт | 135.722 | 107.78 | 100.2 | 100.2 | 116.3 |
08 | Съобщения | 56.650 | 86.42 | 100.0 | 100.0 | 94.6 |
09 | Развлечения и култура | 78.860 | 111.07 | 101.9 | 101.9 | 104.3 |
10 | Образование | 14.741 | 126.38 | 100.3 | 100.3 | 104.7 |
11 | Ресторанти и хотели | 62.253 | 127.79 | 102.3 | 102.3 | 108.2 |
12 | Разнообразни стоки и услуги | 58.113 | 118.64 | 101.2 | 101.2 | 105.3 |
Верижни индекси на цените за малката кошница от 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги на най-нискодоходните 20% от домакинствата за януари 2022 година (предварителни данни) | ||
(Проценти) | ||
Потребителски групи | Тегла | I.2022 |
предходният месец = 100 | ||
Общ ИЦМК | 100.000 | 101.7 |
Хранителни продукти и безалкохолни напитки | 49.625 | 102.9 |
Облекло и обувки | 4.091 | 98.9 |
Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива | 26.075 | 100.6 |
Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайно поддържане на дома | 2.495 | 100.9 |
Здравеопазване | 11.115 | 100.7 |
Транспорт | 1.136 | 100.4 |
Съобщения | 0.143 | 100.0 |
Развлечения и култура | 0.641 | 100.2 |
Разнообразни стоки и услуги | 4.678 | 101.2 |
Хранителни стоки | 49.625 | 102.9 |
Нехранителни стоки | 28.340 | 100.8 |
Услуги | 22.035 | 100.1 |
За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини