Както е обичайно в началото на всеки активен туристически сезон, Обединение „Бъдеще за туризма“ (ОБТ) има оптимистични очаквания и за предстоящото лято, заяви в интервю за БТА Павлина Илиева, председател на ОБТ.
Членовете на ОБТ, които предимно предлагат изходящ туризъм, изпитват същото всеки сезон. В една открита икономика като българската, туристическият сектор следва глобалните тенденции, а те предвиждат 14-процентен ръст, според Европейската комисия по пътувания, допълни тя.
Оптимизмът произтича и от две основни обстоятелства: нашето влизане в Шенген и очаквания положителен доклад за членството ни в еврозоната. Това безспорно ни поставя на картата на европейския туризъм, добави Илиева.
По нейни думи, причината за затруднения в сектора е отмяната на диференцираната ставка за ДДС. Докато в туристически ориентирани страни, като Италия и Испания, хотелските услуги се облагат с 10%, в страни, като Франция, Хърватия и Гърция – с 13%. Политиката в тази насока прави България неконкурентоспособна на европейските пазари. Надеждата при влизане в еврозоната е, че страната ще стане по-привлекателна за европейските туристи, коментира председателят на ОБТ.
Друг значим проблем за индустрията е отсъствието на функционираща магистрала до Варна и редовните ремонти на АМ „Тракия“ при започването на сезона.
Съществува и сериозен проблем с издаването на визи за граждани от държави извън Европа. Това е политическо решение, по което до момента не виждаме реални действия. Облекчаването на визовите процедури би открило нов потенциал за туристи от различни нации, което ще доведе до увеличаване на туристическия поток в България, не само през лятото, каза Илиева.
Сивата икономика в туризма е друг ключов проблем, който, според Илиева, „удря по джоба“ на потребителите. Тя изрази мнение, че изпълнителната власт няма адекватно решение за справяне с този проблем. Местните действия често водят до високи разходи и скромни резултати. Според наблюденията й, в началото на всеки летен сезон сивата икономика достига „пандемични размери“. Лесно решение е наличието на Национален регистър с информация за места за настаняване и други туристически услуги на сайта на Министерството на туризма, отбеляза тя.
Интересът към България
Илиева не поставя точни прогнози за броя на туристите и приходите това лято, но се позова на проучване на Европейската комисия, което показва, че интересът към страните от бившия Източен блок нараства с 3% на годишна база. Това е умерено позитивна новина за входящия туризъм, но все пак слаб резултат. Необходимо е активно да се работи в посока разширяване на пазарите, добави Илиева.
Моделите на пътуване се променят – туристите търсят привлекателни дестинации и събития, искат да бъдат активни участници, а не просто наблюдатели, коментира Илиева относно двигателите на растежа в туризма това лято. Друга тенденция, според нея, е изместването на сезоните – интересът се насочва на север и към почивки в началото и края на лятото. Тези фактори, заедно с политическите събития като Шенген и еврозоната, могат да стимулират растежа на туризма. Не бива да забравяме и че културният туризъм в страната също се развива, което допринася за по-добри числови резултати, добави тя.
Основните пазари, от които очакваме туристи това лято, все още са същите – Румъния, Полша, Великобритания и Германия, отбеляза председателят на ОБТ. „Споделих с колеги от морската част, че много места вече имат добра запълняемост благодарение на ранните резервации, а някои все още очакват международните резервации. За това е необходима умелост и креативност от страна на хотелиерите и туроператорите, което зависи от контактите им и услугите, които предлагат“, допълни тя. Според нея сравнението на резултатите в туризма с 2019 г. вече не е актуално. „Туризмът се развива динамично и в различни направления. Можем да се сравним само по брой посетители, но вече морето не е единствената дестинация за почивка – все повече българи предпочитат планински и селски туризъм през лятото“, каза Илиева.
Предпочитания за ваканцията
В българите съществува култура на почивка, която остава непроменена през годините. Това е позитивен аспект. Според председателя на ОБТ, всяко лято е редно всеки да посети морето. Профилът на почивката обаче се изменя. Вместо задължителен продължителен престой от 10-14 дни, наблюдаваме все по-често кратките уикенди или разпределянето на отпуската на две части, така че морската почивка става 5-6 дни с по-ниски цени, а втората част се използва за пътувания в чужбина, отбеляза Илиева. Тя добави, че новите тенденции при почивките – къмпинг и глемпинг, също набират популярност, особено в Северното Черноморие, което е чудесно за такъв тип ваканции. Все пак, семейните почивки в Южното Черноморие остават традиционни и трудно биха могли да бъдат заместени в съзнанието на българския турист, уточни тя.
Илиева сподели, че в момента не се обсъжда увеличение на цените за лятната почивка в сравнение с предходната година. Тя допълни, че по ранните резервации не се наблюдава драстично поскъпване на хотелските услуги. Може би прогнозно увеличението ще е между 5-10%, но не вярвам, че ще достигне тези нива, заяви тя.
Удължаване на лятото
Според председателя на ОБТ, алтернативните форми на туризъм предоставят възможности за удължаване на летния сезон. Развитието на екотуризъм, планински туризъм, СПА, винен, кулинарен и културен туризъм, както и фестивалния туризъм предлагат множество възможности за напредък. Тези видове туризъм не зависят от климата и могат да се практикуват през цялата година, каза Илиева. „Но е от съществено значение туризмът да стане национален приоритет и политическата среда да го разглежда като сектор с бързо възвръщаема инвестиция, иначе ще продължим да пропускаме златни възможности, като възможността да заявим присъствието си на световната сцена на културния туризъм“, заключи председателят на ОБТ.
БТА представя поредица от прогнози на браншови организации за предстоящия летен сезон в България до 1 юни, когато, в деня след откриването на сезона, Агенцията организира седмото издание на форума „БГ Туризъм“ в Поморие. Досега бяха представени прогнозите на Института за анализи и оценки в туризма и на Българската асоциация на туристическите агенции.