Въпреки тежките опустошения, които бурята „Сабине“ причини, по това време в Германия все още имаше пътуващи самолети – как е възможно това? Експерт обяснява пред TRAVELBOOK защо самолетите могат да излитат и кацат въпреки лошото време, кога е опасно и каква е ролята на капитана.
Бурята „Сабине” премина през Германия със скорост на вятъра, достигаща над 100 километра в час. Deutsche Bahn частично спря пътуванията си на дълги разстояния и много полети също трябваше да бъдат отменени – но не всички. Много се осъществиха въпреки бурята. Защо е така и какви фактори определят дали полетът трябва да бъде отменен? Пред TRAVELBOOK говори експертът по авиация Хайнрих Гросбонгард.
„Най-голяма опасност идва от напречните ветрове“ – казва Гросбонгард. „В този случай нямаше много такива на летищата.“ Кръстосаните ветрове също са особено опасни при кацане, защото в тези ситуации самолетът докосва земята с около 250 км /ч. „Ако има силен напречен вятър от, да речем, 80 км /ч, върху съоръженията за кацане действат огромни сили.“ Но всеки самолет обикновено е изграден така, че да може да се справи с напречните ветрове до 80 км /ч. „Това е основен критерий за одобрението на всяка една машина – обикновено се тества с празен самолет с полет до Исландия, тъй като там винаги има силни ветрове. Ако напречният вятър е по-силен от 80 км / ч, обаче според Гросбонгард вече не е безопасно. В такава ситуация пилотът би избрал да не лети.
Излитане и кацане винаги срещу вятъра
Повечето писти на европейските летища са изградени в посока изток-запад. Причината: Вятърът най-често духа от запад, казва Гросбонгард, а самолетите винаги трябва да излитат и да кацат срещу вятъра. Ако излитаха или кацаха по посока на вятъра, те биха имали много повече тяга, което би изисквало значително по-дълги писти. Някои летища дори имат писти за напречен вятър, изградени в посока север-юг, за да бъдат оптимално подготвени за странични ветрове, но летището трябва да има значително повече място за това. Освен това, според Гросбонгард, има само няколко дни в годината, в които те наистина биха могли да се използват.
„Обикновено самолетите могат да издържат повече, отколкото пътниците в тях“, казва Гросбонгард. „За тях усещането става неприятно от около 50 км /ч, тъй като тогава вече самолетът се клати много. Тази ситуация обаче обикновено не е опасна. „В такъв случай полетите ще бъдат отменени отчасти, тъй като при силни ветрове вече не е възможно да се гарантира, че пътниците могат да се качват и слизат безопасно, тъй като стълбищата, например, не могат да бъдат безопасно прикачени към самолета.
Но защо бяха отменени много полети заради „Сабине“, но и много не бяха? „В крайна сметка пилотът винаги решава сам. Авиокомпаниите оценяват на своя отговорност времето и опасността. Въпреки това обаче последната дума винаги е в пилотската кабина.