„Пафтите – вселена от знаци“ се нарича първата изложба за годината, подредена в Регионалния исторически музей в Русе. Тя представя около 75 накита от фонда на музея, с различни големини и мотиви.Идеята за изложбата е провокирана от засилващия се интерес към българската народна носия.

„Живеем в свят, в който все по-ценна за мнозина се проявява народната носия. А пафтите са един много важен белег в народната носия, защото указват женените жени от останалите жени, младите момичета, лазарките и всички останали моми. Говорейки за вселената от знаци на пафтите, всъщност ние виждаме един различен свят, който е важен именно с това, което ние днес разпознаваме в пафтите като изкуство“, споделя

В миналото пафтите са били специална част от обредната система на българина, имали са и защитна функция.

„В този смисъл пафтите стоят на кръста, т.е. разделят тялото като система на горна и долна част, те са върху колана, който пак е знак за сключения завет между Господ и човека, и изобразяват изключително много картини, които всъщност представят нашето митопоетично мислене. Те представят слънцето, други астрални обекти, представят животните в качеството им на покровители – и небесни, и подземни. Имаме пафти с птици, но имаме и пафти със змейове“, обясниха етнографките Десислава Тихолова и Искра Тодорова.

Експонатите са разделени в седем раздела според мотивите в украсата им: с небесни светила, религиозни мотиви, геометрични елементи, животни, растителни мотиви, реалии и с филигран. Тъй като са били и белег за социален статус, в изработката им са използвани камъни, седеф, кост, сребро и позлата. Според традицията право да носят пафти са имали само омъжените жени. Колкото по-богати са били, толкова по-красиви са били и накитите. Най-впечатляващи са тези със седеф, които са били носени от поклонници, посетили Божи гроб.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук