Съюзът на международните превозвачи смята, че пакетът „Мобилност” няма да бъде гласуван днес. Пред БНТ председателят на организацията Йордан Арабаджиев заяви, че евродепутатът Петър Курумбашев им е изпратил писмо от председателя на Европейския парламент Антонио Таяни, в което пише, че пакетът няма изобщо да влезе за разглеждане.
Информацията до късно снощи беше, че ще се проведе второ гласуване за влизане на текстовете в дневния ред на тази пленарна сесия.
Иначе днес български шофьори и превозвачи заминават за Страсбург на протест. Над 100 души ще се включат в недоволството пред сградата на Европарламента.
Заедно с тях ще протестират и превозвачи от Румъния, Полша, Литва и Словения.
Техни представители трябва бъдат допуснати в зала, ако има обсъждане. Паралелно с протеста в Страсбург, такъв ще има и в София.
Представители на 12 000 родни транспортни фирми с международен лиценз ще се съберат по обед пред храм-паметника „Св. Александър Невски“ и ще се отправят към сградата на Европейската комисия у нас на улица „Раковски“.
Снощни стана ясно, че премиерът Борисов е поискал подкрепа от шестима премиери за пакета „Мобилност“. „Днес писах на премиерите на Гърция, Испания, Ирландия, Португалия, Словакия и Хърватия, както и на лидерите на партии от ЕНП от тези държави, с молба да подкрепят усилията на българските евродепутати за удължаване на срока за дебати и изработване на едни по-балансирани и справедливи мерки по пакета „Мобилност“, съобщи министър-председателят Бойко Борисов.
Планът „Макрон” има над 2000 поправки стана ясно в понеделник след гласуването. На заседанието на 25 март предложението за гледане на пакета в сряда беше прието с 156 срещу 154 гласа при трима отсъстващи от зала български евродепутати – Неджми Али, Светослав Малинов и Николай Бареков.
В социалните мрежи Бареков написа, че умишлено не е участвал в гласуването, защото е „против робските условия на труд за българските шофьори на тежкотоварни камиони”.
Транспортният министър Росен Желязков от своя страна каза:
„Бесен съм. Имаме 17 члена от 700 в Европейския парламент. Тези 17 души можеха да решат мача“, коментира той
В отговор на думите му, Бареков написа, че е „решил мача” в полза на шофьорите.
Докато ЕП гласува промените в сряда, отпред ще има 600 български превозвачи, техни колеги от Румъния, Литва, Латвия, които ще протестират срещу пакета „Мобилност”.
ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА ПРЕВОЗВАЧИТЕ
Собствениците на транспортни фирми у нас недоволстват срещу пакета „Мобилност”, защото той застрашава конкурентоспособността им.
Едни от поправките, заложени в него целят увеличаване на заплатите за шофьорите, прибиране на камионите на всеки четири седмици в страната, в която е регистрирана фирмата, както и забрана шофьорите да нощуват в кабините си, а да спят в хотели или други места за настаняване.
Фирмите предупреждават, че промените, заложени в плана „Макрон” сериозна застрашават бизнеса на българските компании, тъй като те няма да могат да покрият подобни разходи. Не веднъж от бранша предупреждаваха, че подобни изменения ще доведат до фалити на транспортни фирми, респективно и до увеличаване на безработицата.
Българският евродепутат Светослав Малинов каза в интервю за ДЕБАТИ.БГ на 11 януари, че „става дума за много добре организиран опит да бъде намалена нашата конкурентоспособност, да бъдат създадени проблеми на нашите автопревозвачи”.
ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА ШОФЬОРИТЕ
Мненията и сред шофьорите са поляризирани. От една страна те искат също да получават по-високи възнаграждения, доближаващи се до европейските. Много от тях казват, че искат да се прибират по-често по домовете си, а не да прекарват по 6 месеца в кабината на камиона.
Други обаче твърдят, че тези нови изисквания са рисковани и биха създали проблеми. Например, често по магистралите няма хотели или места за настаняване. Тоест, шофьорът трябва да остави камиона си без надзор и да отиде да нощува далеч от него. Това предполага, че може да има набези, кражби и дори вмъкване на бежанци.
Всички обаче са единодушни, че условията им на труд и живот трябва да се подобрят, включително и чрез повишаване на работните възнаграждения.