параходът крум
През 1913 г. “Крум” е потопен в устието на река Русенски Лом.

Параходът “Крум” е вторият представен плавателен съд в рубриката “Под български флаг из морската шир” на Военноморския музей във Варна. Филиалът на Националния военноисторически музей – Военноморският музей във Варна, започна от началото на февруари поредицата “Под български флаг из морската шир”. В нея те представят българските военни кораби и част от търговските плавателни съдове, оставили своя отпечатък в историята. Рубриката ще е част от фейсбук страницата на Военноморския музей.

Параходът “Крум” е построен през 1858 г.

в Нюкясъл, Англия за нуждите на Руското дружество за параходство и търговия и получава името „Голубчик”. Корабът е с водоизместване 265 т, дължина 40 м, широчина 10 м, газене на носа 1,1 м и газене на кърмата 1,5 м. Главният двигател е парна машина тип “Компаунд”, с мощност 75 к.с. и движещи се цилиндри. Парният му котел е водотръбен, с високо налягане – изразходва при пълен ход по 500 кг въглища на час. В бункерите може да поеме гориво за 100 часа работа на котела. Две колела с диаметър 4,4 м, с по 16 дървени лопати му позволяват да развие скорост до 15 км/час. Корпусът му е метален, а палубата и надстройката от бор. Екипажът му се състои от 28 офицери и матроси.

Той е закупен от Русия непосредствено преди Руско-турската война, въоръжен е и включен в състава на Черноморския флот, с база Севастопол. “Голубчик” взема дейно участие в бойните действия на Черно море и Дунав. Една от основните му задачи е охраната на минните заграждения, но е използван и като влекач.

Със заповед № 41/18.04.1880 г. параходът “Голубчик” е отчислен от руския Черноморски флот. Приемането му в състава на българската Дунавска флотилия става на 3 юни 1880 г. В нея “Голубчик” е използван главно за транспортна дейност. През 1883 г. е изпратен с парахода “Опыт” (“Симеон Велики”) на ремонт в Одеса. Общо за ремонта на двата кораба българското правителство заплаща 46 000 лв. На “Голубчик” са поправени корпусът, машината, парният котел и долапите на колелата.

По време на Сръбско-българската война корабът е командван от руския политически емигрант мичман Владимир Луцки. На “Голубчик” и на неговия смел и находчив командир е възложено снабдяването на обсадената от сръбската войска Видинска крепост. Оръжието, боеприпасите и продоволствието, които “Голубчик” успява да превози, буквално

пред дулата на сръбските батареи,

спомагат за извоюването на победата.

След края на войната властите правят опит за организиране на търговски транспортен флот на Дунав с част от корабите на военната флотилия. Най-подходящ за пътнически кораб се оказва “Голубчик”. Вече под името “Крум” ветеранът превозва пътници от Силистра до Видин през периода от декември 1886 г. до февруари 1887 г. През 1889 г. параходът “Крум” е на ремонт в арсенала на Австро-унгарското дунавско параходно дружество, където е подменен котелът му.

През 1913 г. “Крум” е потопен в устието на река Русенски Лом заедно с другите кораби на Дунавската флотилия, за да не попаднат в ръцете на Румъния – противник във Втората балканска война. През същата година е изваден и ремонтиран. През 1914 г. е предаден на русенското пристанищно управление заедно с част от корабите на флотилията, но заради износването скоро е бракуван.

Още любопитни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук