Този месец някои от водещите търговци на дребно в Съединените щати се сблъскаха с бойкоти, иницирани от потребителски асоциации. Те обвиняват веригите в укриване на корпоративни данъци, надценяване на стоките и прекратяване на инициативи, свързани с расовото разнообразие.
Известната кампания „икономическо затъмнение“, организирана от „Народен съюз САЩ“, цели да упражни финансов натиск върху корпорациите и да ги накара да преразгледат политиките си, пише „Нюзуик“.
Бойкотите, които се провеждат от няколко седмици и засягат известни марки в САЩ, са част от продължаващ национален протест срещу системното икономическо неравенство и намаляващата отчетност на корпорациите.
Пред бойкот от потребителите през април са изправени „Уолмарт“, най-голямата верига за търговия на дребно в САЩ, и компанията „Дженерал Милс“, обвинявани в поставяне на печалбите над интересите на служителите и общностите.
„Резултатът е дисциплина и осъзнатост. Колкото по-малко им даваме, толкова повече сила си възвръщаме,“ заявяват от „Народен съюз САЩ“ на официалната си страница.
Веригата „Уолмарт“, с 4605 магазина в страната, бе подложена на бойкот от 7 до 14 април заради нарастващите цени и решението на компанията да намали своите програми за расово разнообразие, справедливост и включване, подчертават организаторите.
Това повлия на всички операции на „Уолмарт“, включително физическите магазини и онлайн пазаруването, както и свързаните с нея марки.
На 21 април е планирана подобна едноседмична акция срещу „Дженерал Милс“. Потребителите са призовани да избягват марките на компанията, включително зърнените закуски „Чериос“ и продуктите „Бети Крокър“.
По време на великденските празници, от 18 до 20 април, „Народен съюз САЩ“ организира мащабен тридневен бойкот, призовавайки американците да спрат да пазаруват от големите търговци на дребно и онлайн платформи. Целта е да се акцентира върху отмяната на програмите за расово разнообразие, справедливост и включване на корпорациите.
Организаторите насърчават потребителите да подкрепят местните бизнеси, като избягват търговски гиганти като „Уолмарт“, „Амазон“ и „Таргет“.
Някои крупни вериги, включително „Костко“, „Самс клуб“ и „Мейсис“, обявиха, че ще затворят на 20 април. Очаква се „Уолмарт“ и „Хоум депо“ да останат отворени.
„Тези компании не плащат своя дял от данъците. Те експлоатират семейства, подкопават малкия бизнес и печелят от неравенството и икономическия контрол,“ заяви основателят на „Народен съюз САЩ“ Джон Шварц.
Представител на „Уолмарт“ по-рано посочи, че веригата „помага на клиентите да спестяват и да живеят по-добре“.
„Като сред най-големите корпоративни данъкоплатци в страната, ние не само плащаме нашия дял, но също така укрепваме икономическите структури, като създаваме работни места и инвестирахме над 1,7 милиарда долара за дарения през миналата година,“ добавят от компанията.
Тези бойкоти са част от дългосрочна кампания, която ще продължи и през лятото, с предстоящи бойкоти на „Амазон“, „Таргет“ и „МакДоналдс“.
Темата обаче провокира скептицизъм от страна на финансови анализатори относно възможността бойкотите да нанесат сериозен удар на бизнеса на корпорациите.
„Смятам, че ефектът ще бъде минимален, тъй като „Уолмарт“ е единственият магазин в редица населени места,“ допълва Кевин Томпсън, главен изпълнителен директор на „9i Capital Group“.
„Уолмарт“ почти унищожи дребните магазини за хранителни стоки в страната и с продължаващата консолидация в сектора, конкурентната среда вероятно ще продължи да отслабва,“ казва той.
Според „Форчън“, „Уолмарт“ е най-голямата компания в САЩ по приходи, с оборот от 648 млрд. долара за 2024 година и около 2,1 милиона служители.